×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Bijelo Dugme - Jugoszláv rock a 70-es években - 1. rész 

Megjelent: április 11. szerda 12:05
Szerző: Drpeter
    Lemezismertetők 

Bijelo Dugme - Kad bi' bio bijelo dugme (1974)

"Én jóban vagyok Gay Tomival, még a Fórum együttes idejéből, náluk hallottam egyszer-kétszer Bijelo Dugmét. Az az igazság, hogy így, koncerten sokkal jobb. Óriási dolog, hogy 80 ezer ember énekel. Beszámoltak, nagyon szép dallam, szépen mindenki feláll, nincs ülő ember és 80 ezren nyomták a nótát." - Kraft Tamás, az egyik legismertebb hazai road így méltatta a legismertebb jugoszláv rockzenekar fellépését azon az 1981-es belgrádi Hippodrome lóversenypályán rendezett fesztiválon, amelyen a magyar együttesek közül fellépett az Új Skorpió, a V'Moto-Rock, a nemzetközi mezőnyből pedig a Paul Di Anno-val utolsó turnéját bonyolító Iron Maiden, no és vagy negyven jugoszláv new wave banda...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




A Bijelo Dugme ekkor már túljutott csúcskorszakán, a punk és a new wave egyre jobban veszélyeztette pozícióját. A sors iróniája, hogy Magyarországra akkor jutott el a zenéjük - a Fórum több dalukat is játszotta - amikor a fénykorszakukat jelző hard-progresszív rockzenéjük - amelyet a délszláv folklór elemeivel vegyítettek, s amit a korabeli kritika Shepherd-rocknak keresztelt el - felől a reggae, valamint a ska felé fordultak.

1982-ben Magyarországon is felléptek - Szegeden -, az akkor már szintén a new wave felé forduló, immár négy tagú Piramis társaságában. Magyarországon lényegében a mai napig 1980-as évekbeli dalaik ismertek igazán, holott az 1970-es évek vitathatatlanul az övék volt Jugoszláviában, több lemezt adtak el, mint ahány lemezjátszó volt az országban, gyakorlatilag ők jelentették A rockzenekart, a korabeli ifjúság körében Dugme-mánia tombolt, énekesüket, Zeljko Bebeket csak "A mi Bebekünk"-ként emlegették.

A zenekart az - eredetileg basszusgitárosként induló - Goran Bregovic és Bebek alapította, akik 1969-ben játszottak először együtt, egy Kodeksi (Kódexek) nevű zenekarban, amely egy nápolyi klubban kapott szerződést, ahol Hendrix, illetve Cream-dalokat is műsorra tűztek. (Ennek következtében hamarosan közölték velük, hogy játsszanak olyan dalokat, amelyek alkalmasabbak a night club közönségének szórakoztatására.) Bebek ekkor még ritmusgitáron is játszott, azonban hamarosan - társai ajánlására, látván, hogy a hangszer használata kimegy a divatból - letette a hangszert. Miután a gitáros - tanulmányai miatt - kiszállt az együttesből, Bregovic vette át a gitáros posztot.

Az új basszusgitáros ekkor - Bebek révén - Zoran Redzic lett, aki magával hozta dobosnak zenésztárását, Milic Vukasinovicot, aki a Led Zeppelin és a Black Sabbath-hatásokat hozott az együttesbe, majd, miután a zenekar - a dobos javaslatára - ebbe az irányba fordult, hamarosan kirúgták őket az összes addigi fellépő helyükről. Ezt követően, hamarosan visszatértek szülővárosukba, Szarajevóba.

1971-ben Jutro (Reggel) néven kezdtek együtt dolgozni, majd több tagcserét követően, kialakult a zenekar klasszikus felállása, Goran "Ipe" Ivandic-al, aki korábban egy Mobi Dick (nem elírás) nevű csapatban dobolt, s - miután Bregovic úgy döntött, hogy a továbbiakban két gitár helyett billentyűssel akar dolgozni - Vlado Pravdic is csatlakozott a zenekarhoz. Az ötösfogat több felvételt készített, megjelent néhány kislemezük is, azonban pátriárkájuk lemezcége, a Diskoton elutasította őket. Ezt a döntést a jugoszláv rockzene történetében előfordult legnagyobb baklövésként szokták emlegetni. A Jugoton (Ljubljana) ezzel szemben látott bennük fantáziát. Felmerült azonban egy probléma: mivel akkoriban létezett Ljubljanában egy azonos nevű rockzenekar, nevet kellett változtatniuk.

Végül is - 1974 januárjában - a Bijelo Dugme (Fehér Gomb) mellett döntöttek, amely nevet a Kad bi' bio bijelo dugme című dalukból vették. Az év folyamán a zenekar három sikeres kislemezzel alapozta meg a hírnevét, s a nyári Ljbuljana-i BOOM fesztiválon már az "új reménységekként" aposztrofálták őket. A fellépés abból a szempontból is fontos mérföldkő pályájukon, mivel ekkor léptek fel először az akkortájt rendkívül népszerű glam rockra jellemző öltözékben, ami csak növelte népszerűségüket. Első lemezüket októberben vették fel, s mire novemberben megjelent, már a Bijelo Dugme volt az aktuális zenekar. (Különösen azt követően, hogy az Index, ahonnan Pravdic érkezett, és a Korni Gruppa megszűnt - utóbbi búcsúkoncertjén Bebekék is felléptek előzenekarként.) A Kad bi' bio bijelo dugme nemcsak a zenekar, hanem a jugoszláviai populáris zene történetében fontos mérföldkő. Már borítója is azonnal megragadja a figyelmet, az albumon hallható zenéről nem is beszélve. A lemez borítóját Dragan S. Stefanovic tervezte, akivel később is folyamatosan együtt dolgozott a zenekar - hasonló munkakapcsolat volt ez, mint a Yes és Roger Dean, vagy a Pink Floyd és a Hypgnosis csoport között -, s már ezen első borítón megjelenik a szexualitás hangsúlyozása. (A zenekar valamennyi 1970-es évekbeli lemezének borítóján nők láthatók).

Egy érdekesség: a borító tervezője elmesélte: évekkel később odajött hozzá az utcán egy fiú, aki megkérdezte, hogy ismeri-e a társaságában lévő lányt? Amikor Stefanovic odapillantott, a fotón látható hölgy nézett vissza rá. Barátságos intéssel üdvözölte, mire a fiú szó nélkül odament barátnőjéhez, pofonvágta, és szajhának nevezte. Mint kiderült, a lány elárulta neki, hogy ő látható a fényképen, barátja azonban meg akart bizonyosodni ezen állítás igazáról, ami - mint látható - nem igazán pozitív reakciót váltott ki belőle. A jelenet után a pár szó nélkül odébbállt.

Az album a címadó szerzeménnyel indul, amely egy évvel korábban már megjelent kislemezen, a lemezhez azonban újra felvették. A Kad bi' bio bijelo dugme (Ha fehér gomb lennék) a zenekar egyik legprogresszívabb szerzeménye. Manapság szinte elképzelhetetlen, hogyan válhatott egy ilyen kompozíció slágerré. Már időtartama - csaknem tíz és fél perces - miatt is esélytelen lenne erre, de felépítése - fokozatosan bontakozik ki a dal - sem követi a jelenkor slágereinek szerkezetét.

A dal állathangokkal indul, a távolból felhangzik egy rövid a capella bevezető, majd fokozatosan úszik be a zene. Galoppozó basszus hallható, némiképpen hasonlóan, mint a Deep Purple - Hard lovin' man-jében, majd belép a gitár, ezt követően pedig a - leginkább a funky zenében gyakran használat - clavinet, mely a dal alaptémáját játssza. (A clavinet Magyarországon ekkor jelent meg, az LGT egyesült államokbeli turnéján találkozott a hangszerrel, majd bekerült több más hazai zenekar - Generál, Skorpió, Fonográf - zenéjébe is.) Megjelenik a szintetizátor is, amely érdekes hangulatot kölcsönöz a szerzeménynek.

A két verze után jön a dal zeneileg legizgalmasabb része. Klasszicizáló motívumok is hallhatóak, így ez a dal kicsit több, mint hard-rock, progresszív hatások jellemzik. Az instrumentális részt a Hammond-orgona - amelyet ide-oda úsztatnak a két csatornában -, valamint a két sávra rögzített gitárszóló határozza meg, amihez a későbbiekben csatlakozik egy wah-pedálos sáv is. A szóló után megismétlik mindkét versszakot, majd a dal gigantikus tussal zárul. Szövege finoman csiklandós - "Ha fehér gomb lennék - engem gombolnál be, kedves... Ha arannyal lennék ékesítve, egész nap a lány nyakán függenék - S egész nap érinteném bőrét - S nem tudná se ő, se a mamája"...

Ezt követi a hangszeres - valamint ének teljesítmény szempontjából a zenekar egyik korai csúcsteljesítménye, a Blues za moju bivsu dragu (Blues egykori kedvesemnek). Bebek elképesztőt énekel, a dög és a finomság egyaránt megvan a torkában. A sikeres, de végtelenül magányos fiú panasza ez a dal, aki régen elhagyta szülővárosát, se nevekre, se arcokra nem emlékszik, csak egykori szerelmére, de ő is csak néha, télen merül fel emlékezetében. Elért mindent - de csak látszólag. "Találkoztam sok emberrel, de egyik sem lett a barátom - Sok nő csókolt, de egyiket sem szerettem - Valami azt súgja a fülembe, hogy egyedül vagyok az egész világon - S most itt vagyok fáradt, öregemberként".

A B-oldal nyitó dala, a lábcinnel induló Ne spavaj, mala moja, muzika dok svira (Ne aludj, kedvesem, amíg szól a zene) Chuck Berry - Rock and roll music-jánaka verziója. (A Dugme tagjai valószínűleg a Beatles feldolgozását ismerték, Bregovicnak a liverpooli négyes volt a nagy kedvence.) Figyeljük csak meg a verze utolsó, kétszer ismételt sorának végét! Tökéletesen rá tudjuk énekelni Berry örökzöldjének megfelelő sorát ("If you wanna dance with me"). A szöveg témája eltér: amíg Chuck a műfajt magasztalja, addig itt az énekes a lányt hívogatja, hogy ébredjen, jöjjön táncolni, "mert ez az őrült ritmus senkit nem hagy nyugodtan ülni". Ne féljen, mert mind a mama, mind a pap alszik, itt az egész banda, sötét van, "senki sem fogja megtudni, hogy velünk vagy".

A tánc a témája a következő dalnak, amely egy rhythm and blues, Bo Diddley szerzeményeire jellemző ritmusképletekkel. A Sve cu da ti dam, samo da zaigram (Mindent odaadok, hogy veled táncolhassak) jellemzője a felelgetős megoldások: refrénjében (ahol az ének, illetve a hangszeres részek, a szájharmonika dominál), a szólóban pedig a billentyűs hangszerek - Pravdic itt elektromos zongorát használ -, valamint a herfli felelget egymásnak, a gitárszólóban pedig Bregovic slide-ot vet be. Ez egyébként az album egyetlen dala, amely elúszással (fading) fejeződik be.

Ezt követi Vlado Dijak, a II. Világháború utáni jugoszláv irodalom hányatott sorsú - a háborúban partizánként harcoló, az 1950-es években politikai elítéltként a Goli Otok börtönszigetet is megjárt - ismert költő-dalszerző megzenésített verse, a Selma, a zenekar első balladája, amely nemcsak a lemez, de az egész Bijelo Dugme-életmű egyik legnagyobb slágere lett. A költemény búcsú a főiskolára távozott szerelemtől, konkrét helyzet leírás: az út a pályaudvarra, ahol a búcsúzáskor a főhős szeretne valami gyengédet mondani, de végül is csak ennyit szól: "Szervusz, Selma - Utazz, Selma - És kérlek, ne hajolj ki az ablakon". A dalban a Hammond-orgona dominál, a refrénben megjelenek a címadó dalnál már említett klasszicizáló hatások.

A lemezt a Patim, evo, deset dana (Már tíz napja szenvedek) zárja, amely sok tekintetben hasonlóságot mutat a nyitó dallal: ez is halkan kezdődik - fokozatosan felhangosodó szájharmonikával-, majd - ez már alapvető eltérés - nem fokozatosan építkezik, hanem a pick-slide nyomán elképesztő erővel zúdul rá a hallgatóra a dal, amelyben - ez újabb analógia - a clavinet játssza az alaptémát. A szóló a Deep Purple - Black night-ját idézi, ezúttal is két sávos, terces. Igazi dögös koncertdal ez, a lemez több dalában megjelenő - ez is az együttes egyik trademarkja_ Hej-hej! felkiáltásokkal, s a végén ugyanolyan bombasztikus tussal zárul. S végül egy újabb hasonlóság: a Kad bi' bio bijelo dugme mellett ez az album legrégibb dala, amely már két évvel később megjelent kislemezen. (Természetesen a lemezre ezúttal is új változatot rögzítettek.)

Témája a boldogtalan vonzalom a lírai főhős barátjának a barátnője iránt. Már a lány apja, sőt az egész falu tud erről a szerelemről, amelyre nincs megoldás. ("Neki adom a gyűrűmet", végül: "Meghalok érte, édes anyácskám"). A lemezt mind a közönség, mind a kritika rendkívül kedvezően fogadta. A helyi rockmagazin, a Dzuboks kritikája szerint "az első valódi jugoszláv rockalbum, ami megjelent".

Közvetlenül a megjelenése után elnyerték A legkelendőbb jugoszláv rocklemez címet, túlszárnyalva az addigi eladási rekordot, a YU Gruppa első albumának példányszámát (30.000), s amikor 1975 februárjában, az Opatija fesztiválon az együttes átvehette az aranylemezt, már egyértelművé vált: a Bijelo Dugme az első számú rockzenekar Jugoszláviában.



Track lista:

1. Kad bi' bio bijelo dugme - 10:23
2. Blues za moju bivsu dragu - 6:23
3. Ne spavaj, mala moja, muzika dok svira - 2:30
4. Sve cu da ti dam, samo da zaigram - 4:04
5. Selma - 6:10
6. Patim, evo, deset dana - 4:51

Közreműködő zenészek:

Zeljko Bebek - ének
Goran Bregovic - gitár, szájharmonika
Zoran Redzic - basszusgitár
Ipe Ivandic - dobok

Lemezeik:

1974 - Kad bi' bio bijelo dugme
1975 - Sta bi dao da si na mom mjestu
1976 - Eto! Bas hocu!
1979 - Bitanga i princeza
1980 - Dozivjeti stotu
1983 - Uspavanka za Radmilu M.
1984 - Bijelo Dugme
1986 - Pljuni i zapjevaj moja Jugoslavijo
1988 - Ciribiribela

Kiadó:
Jugoton
Honlap:
en.wikipedia.org/wiki/Bijelo_Dugme
bijelo-dugme.de
Dragojlovics Péter
Ezúton köszönöm Majnik Lászlónak a cikk megírásában nyújtott segítségét.





rovat lapozó


Még, még, még...

Cikkek szövegében utoljára itt említettük: Bijelo Dugme!





 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Dalriada - Nyárutó (2018, Dionysosrising)
Úgy gondolom, hogy a Dalriada-féle folk-metal - ami nem más, mint a népzenei darabok a metal eszközrendszerével eljátszott változata - nem emeli, de nem is erodálja a

Tovább...
A Perfect Circle - Eat The Elephant (2018)
Már jó ideje feltámadt, de lemezt csak most ad ki az A Perfect Circle! Utoljára 2004-ben volt példa rá, hogy a Tool-frontember Maynard James Keenan

Tovább...
Counter Clockwise - Látszatfoltok (2017)
Tényleg nem értem azokat, akik már december elején összeírják az adott évre vonatkozó listájukat, pedig az év utolsó hónapja mindig tartogat meglepetést.

Tovább...
Fu Manchu - Clone of the Universe (2018)
A Fu Manchu eredetileg a kaliforniai Orange County-ban indult 1985-ben Virulence néven... Akkoriban őszinte hardcore-punkot toltak, mígnem '87–ben nevet és stílust

Tovább...
Kamelot - The Shadow Theory (2018)
Az 1991-ben, a floridai Tampá-ban alakult prog-power metálos Kamelot tizenkettedik sorlemeze a most megjelenő The Shadow Theory, ami a 2015-ös Haven-t követi - amiről kétszer is

Tovább...




Koncertek 2018. május 26. és 2018. június 11. között:









Klipmánia