×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Beatrice - dosszié - Nem kell semmi! (1981, Jövő Mérnöke) 

Megjelent: október 14. szombat 18:05
Szerző: Drpeter
    Rockmúzeum 

Amikor a Beatrice újjáalakult, Feróék mind zene - szövegvilág, mind felállás szempontjából a klasszikus, 1979-es korszakhoz tértek vissza - mintha Lugosi László 1980 decemberi távozásával a zenekar is feloszlott volna. Az 1981-ben - a tudományos rockizmus éve - született dalok süllyesztőbe kerültek, ez az állapot pedig lényegében napjainkig változatlan.

Mivel Donászi Tibor az Eddában, Vedres József a Bikiniben, Bogdán Csaba pedig az Első Emeletben játszott az aktivizálódás idején, érthető, hogy ez a felállás nem állhatott össze, az azonban már sokkal kevésbé evidens, hogy a kései repertoár dalait nem vették elő...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



Olyannyira nem, hogy Feró ebben az időszakban több, a D. Nagy-féle Bikini számára írott szövegében felhasználta, mintegy nyersanyagként a Waszlavik-Vedres-féle Beatrice több dalát is. A Punk szerelmi líra, a Besült a mutatvány, vagy az Üzenetek II. sorai olyan dalokban bukkantak fel, több-kevesebb változtatással, mint a Megüssem, vagy ne üssem?, a Legyek jó!, vagy a Fúj a szél.

A Betiltott dalok II. - Tudományos rockizmus megjelenésével végre hivatalosan is hozzáférhetővé vált eme korszak daltermése is, de - jellemző módon - a kiadvány nagyon kevés reklámot kapott. Ami már csak azért is sajnálatos, mert ezek a dalok szinte prognosztizálták a jelenkor állapotát. Hallgassuk csak meg figyelmesen az Európa című rockszvitet!

1981-ben egyre jobban szorult a hurok a Rice körül - Minden mozdulatra -, a mai cikk tárgyát képező koncert - ha a cikk szerzője nem tévedett - volt az első fellépésük abban az évben a fővárosban. Egy hónappal korábban, a dunaharaszti művelődési ház színpadán Feró minden finomkodás nélkül hazudósnak nevezte Erdős Pétert. Érdekesség, hogy a koncerten Villányi Zoltán (Balaton) is közreműködött szaxofonon - ez a hangszer is újdonságnak számította Beatricében. Később, az Ős-Bikiniben Feró több dalban is használta Adolphe Sax találmányát. Kedves Emberek! A mai napra kiadott jelszó: Provokáció a puszta létem. - Dragojlovics Péter


Rice-dosszié - "Nem kell semmi!"

Erdős Péter, az MHV márkamenedzsere a PM tavaly 40. számában nyilatkozott a lemezgyár idei terveiről és szólt, többek között a Beatrice együttesről, a következőket: "A Beatrice-probléma nem a mi problémánk. Az együttes tehetséges zenészekből áll. Amint összeállítanak egy olyan lemezanyagot, amelynek a szövegei nem sértik a társadalmi normáinkat, hozzálátunk a Beatrice LP-hez...

Oszlassunk el egy félreértését. Nem politikai nézeteltérésről van szó, bár végső soron majdnem minden politikába torkollik. Egyszerű, ilyen zenészektől, akik a kis tinédzserek egy rétegéhez szólnak, nem viselhetünk el olyan szövegeket, amelyek kiúttalanságot, nihilizmust, kegyetlenséget, és agresszivitást hirdetnek. Ez nem elsősorban politikai kérdés, hanem a jövendő magyar társadalomért érzett felelősség dolga..."


Mivel a jövendő magyar társadalomért már olyan sokan éreztek felelősséget, gondoltam, ha én is érzek valamit, abból még nem lehet baj, ezért alaposabban átnéztem a Rice szövegeit, melyekből lássunk néhány jellemző idézetet: "Életünk csak rohanás, hajsza pénz után" ... "Az íróasztalt elérte, a büszkeségét megértem, elfelejti, honnan indult el. Valamikor ő is lázadó volt, elkezdett egy új világot, elfelejti, honnan indult el." ... "Ha elnémul a város, oly magam vagyok, és egyedül sokszor rám tört a depresszió" ... "Gondolkozz rajta, hogy a világról elmondott szó nem mindig jó!"

És a legtöbbet támadott sorok:
"Nem kell, hányszor mondjam nem kell!
Akkor sem kell semmi!
Semmi nem kell? Nem kell!
Tőled nem kell, nem kell!
Még a nem kell sem kell, semmi!
Semmi nem kell?Nem!Nem!
Nem kell!"


A sok "nem kell" halmozásával mintha tényleg nihilizmust hirdetne, ha nem lenne még egy szó: Tőled. "Tőled nem kell." Hányszor kerültünk olyan helyzetbe emberek, kisebb-nagyobb csoportok, amikor a "Tőled nem kell semmi" alternatívája az egyetlen elfogadható választás, amikor a NEM az egyetlen elfogadható igen? (A Beatrice hányszor hallotta, hogy nem kell, hány helyen nem kellettek?)

Agresszívak, kegyetlenek, kiúttalanok ezek a mondatok? A mai magyar valóságról, pontosabban annak a Beatrice által felfogott részéről adnak egy bizonyos szintű képet. Szerintem azon lehet a vita, hogy milyen mély ez a szint. Az viszont a saját gondolatmenetemben is egy másik szint! Ha a tükörkép agresszivitást sugall, akkor nemcsak a Beatricében van a hiba!

Az a bizonyos "tini-réteg" nem azért okoz problémákat, mert ilyet meg olyat hall a Beatrice-koncerteken. A társadalmi feszültségek, problémák megoldásának útja az okok feltárása, megszüntetése lehet, nem pedig álproblémák felállítása! Az igazi gondokról kell beszélni! Nem hiszem, hogy az elhallgatással megoldunk bármit is: azok a kis tinik is érzik a társadalmunk problémáit saját életükben, a maguk világában (ivás, szipózás, család - szeretet-hiány, iskolai kudarcok, munkahelyi pofonok)...

Természetes, hogyha valaki kimondja helyettük is az ő igazságukat, akkor a magukénak érzik ezt. Persze lehet ezekről nem beszélni, lehet eléjük állítani eszményeket, boldogságképeket: csak legalább hagyjunk egyeseket "sírni" is. Ez is hozzá tartozik a jövendőhöz, de a mához is. Eszményekről, szépről úgyis hallunk eleget...

Erdős Péter nyilatkozata óta eltelt időszakban történt néhány változás a Beatrice együttesben és talán Erdős Péterben is, de nem változott a fent említett néhány gondolat, hiszen többről van itt szó, mint Erdős Péter és a Beatrice szembenállásáról.

-AKI- Káté-Susmus, február 11.

Rice - Rice - Beatrice...

Volt egyszer egy Beatrice-koncert... A fővárosban az idén az első, amelyet megtarthatott a zenekar, amelyre minden engedély összejött. A zene jó volt, a közönség sem tört össze semmit, a színpadon nem daráltak élő csirkét, a dalszövegekből társadalomellenes hangokat csak süket fülek hallhattak ki. Mindez a Budapesti Műszaki Egyetem Rózsa Ferenc Kollégiumában, a Bercsényi utcában történt 1981. április 17-én este. A fenti sorok a Jövő Mérnöke öt munkatársának és Halasi Zoltánnak, a közművelődési titkárság munkatársának a véleményét is tükrözik.

Molnár Miklós, Csík Ágnes, Erdős Tamás, Teőke Gábor, Hámori Iván

Jövő Mérnöke, 1981. május 9.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Pulzus 48 - 1984 november - Az üvegember utolsó kiáltása
Létezett valaha, a nyolcvanas években egy könnyűzenei műsor, amin felnőtt egy nemzedék. Ez a produkció a Pulzus volt, akkori nyelven Könnyűzenei

Tovább...
Bergendy - kislemezek 02.
A következő kislemezen a Bergendy Balázs Boglárkát

Tovább...
Bergendy - kislemezek 05.
A Bergendy következő EP-je ismét önálló felvételeket

Tovább...
Bergendy - kislemezek 04.
A következő kislemezen a Bergendy együttes Zalatnay Saroltával közösen hallható.

Zalatnay Sarolta 1962 és 1964 között gyakran fellépett a Scampolo

Tovább...
Bergendy - kislemezek 07.
A következő EP két dalában a Bergendy Zalatnay Saroltát kíséri, a másik két dal pedig önálló, zenekari

Tovább...












Klipmánia