Yes - Yes (1969) 

Megjelent: szeptember 02. szombat 12:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Ezen a héten a '68-ban, Londonban alakult Yes kezdeti időszakáról és első lemezéről írok részletesebben. 1969-ben jött el az idő, hogy a csapat az Atlantic Records-nál bemutatkozhasson...

A debütáló lemez ötletesen keverte az akkoriban divatos pszichedelikus és beat elemeket. Ma talán még érdekesebbnek is hangzik, mint akkoriban, hisz manapság már egyáltalán nem divatosak ezek a fordulatok, bár már ekkor is megjelentek a csapat későbbi formavilágából elemek. Anderson és Squire egyénisége áthatotta az első produkciót, megszülettek olyan dalok, mint a Dear Father, miközben nagyon érdekesen dolgozták át a Beatles-féle Every Little Thing-et is. A korabeli könnyűzenébe új színt vittek. Lendületes, fiatalos útkeresés volt ez, nem véletlen adták ki később újra többször is az albumot. Az újabb kiadásokat alaposan megpakolták bónuszokkal, például koncertverziókkal, mert élőben mindezt alaposan feltöltötték intelligens energiával... De kezdjük mindent a legelején...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




Chris Squire karrierje egy The Syn nevű - két kislemezt kiadó - formációban indult. Miután onnan kilépett, pár hónapot arra szánt, hogy zenei tudásának fejlesztésével foglalkozzon - miközben nagy hatással volt rá a Who basszusgitárosa, John Entwistle erőteljes stílusa -, majd megalapított zenekarát, a Mabel Greer's Toyshopot, ami csupán hat hónapig létezett... Amikor társai, Clive Bailey és Tub Thumper kilépett, csak a gitáros, Peter Banks maradt mellette. Squire nem adta fel, új társakat keresett, aminek hamar meglett az eredménye, hisz rátalált Jon Andersonra, akivel egy londoni klubban megalapította a Yes-t, majd társakat kerestek a csapatukba!

A nevet Peter Banks javasolta a pozitív kicsengése miatt... A többiek sokáig úgy gondolták, hogy átmenetileg jó lesz ez is, de véglegesnek keresnek majd valami mást... hát nem úgy alakultak a dolgok. Nemsokára kiegészültek egy fantasztikus képességű dobossal és egy nagyszerű billentyűssel: Bill Bruford-ra egy hirdetéssel találtak rá, a komolyabb előélettel rendelkező orgonistára, Tony Kaye-re pedig sok csalódást megélve találtak rá, de megérte neki is, hogy csatlakozott hozzájuk!

Első koncertjük az East Mersey Youth Camp-ben volt 1968. augusztus 04-én, de az első komolyabb fellépésüket a The Marquee klubban adhatták, beugorva egy épp' elmaradt Sly and the Family Stone koncert helyére. Később a Cream 1968. november 25-26-i dupla Royal Albert Hallos búcsúkoncertjének előzenekarként is lehetőséget kaptak, a fiatal Rory Gallagher-féle Taste mellett, illetve a búcsúturnén a későbbi nagy követő, a Deep Purple is szerephez jutott. Bár a Yes az epikusabb stílusával távoli volt a legendás blues-rock szörnyektől, ahogy Janis Joplin-tól is, aki előtt szintén felléptek nem sokkal később, a koncerteken előadott intelligens, nyugodt és hangulatos dalaikkal felhívták magukra a figyelmet, és jó kritikákat is kaptak!

1969 tavaszán végül bemehettek a londoni Advision, illetve Trident stúdiókba, ahol gyorsan fel is vették az első lemezüket, amit júliusban már a közönség is meghallgathatott. A Yes album beat-darabkái között a pszichedelikus rock, a komolyzenei és folk hatás is kivehető volt. Az együttes optimista, enyhén futurisztikus világnézetét dallamos, virtuóz zene közvetítette, amitől teljesen egyedi volt a végeredmény!

A lemezen más előadók dalai is előkerülnek, például elővették és átírták az I See Yout a Byrdstől, de ők a ma is ismerősen csengő eredetit túl primitívnek gondolták, így - Squire és Bruford vezetésével - belassították és jazzes betétekkel alaposan kiokosították. Szintén feldolgozták a lemezen a már említett Every Little Thing-et is a Beatlestől, amit meg épp' fordítva: begyorsítottak és betorzítottak, és amolyan torz blues-rockos örömzene lett végül belőle.

A még a Mabel Greer's Toyshop-ban írt Beyond & Before kezdi a lemezt, de itt sokkal keményebb és karcosabb formavilágot választottak neki, ráadásul a kezdeti Yes tagjai is tehetségesebb zenészek voltak - illetve lettek - időközben, amitől új életre kelt az amúgy középszerű, de szellemképes és pszichedelikusan lebegő szerzemény. Itt aztán lerántották a földre az egészet, megadva a kellő Creames energiát is a lemez kezdetéhez. Itt Anderson még nem teljesen használta azt a falzett technikát, amivel később világsztár lett, de már ebből is akad például a Yesterday and Today című akusztikus balladában hallhatunk hasonlót...

Az orgonát előtérbe toló Looking Around inkább hasonlít a korai Deep Purple-re, mint a későbbi Yes-re, de az élénk ritmus alapja, a kemény basszus alapja és a szólisták munkája is nagyon a helyükön vannak, persze a korabeli hangszerelési "viszonyok" között maradva... A Harold Land is hasonló dal, csak több romantikus - mondhatni butácska - komolyzenét is felhasználva... A lágy Sweetness elment volna nálunk is az egyik Táncdalfesztiválon, a játékos középrészeivel talán még nyert is volna... A záró Survival a jazzes és komolyzenei betétjeivel, játékos dalszerkezetével és vokális harmóniáival előre vetítette a folytatás útját is, mondhatni az első útjuk legvégén megtalálták önmagukat is a zenében!

Az album kedvező kritikát kapott a Rolling Stone magazin szakírójától, Lester Bangs-től, aki az együttest ígéretesnek találta, az albumról pedig így írt: "tanúbizonyságot tesz a stílushoz, ízhez és finomsághoz való érzékről". 1970 februárjában ismét a Royal Albert Hallban léptek fel, ezúttal a Keith Emerson-t is a soraiban tudó Nice társaságában, akik a komolyzenével kacérkodtak... Az év júniusában megjelent a második Yes stúdió album, a Time and a Word, amin 30 tagú szimfonikus zenekar is szerepelt velük.

A második lemezük - bár szintén tartalmazott feldolgozásokat - önállóbb és sokkal bátrabb zenei alkotás volt, mint a karrierjük első kiadványa. Viszont a felvételek után, de még a lemez megjelenése előtt kilépett a zenekarból Peter Banks gitáros, akinek a helyére a Tomorrow-ból meghívták Steve Howe-t, akivel új korszak indult a Yes történetében! Banks kilépése kapcsán néhány forrás szerint Andersonnak elege lett abból, hogy a gitáros nem örül a zenekar sikerének, megvádolta azzal, hogy túl "engedékeny" volt a felvételeken és a koncerteken. Egy másik - véletlen - indíték a távozására az volt, hogy Anderson, Bruford és Squire elégedetlen volt a menedzserük, Robert Flynn munkájával, pedig ő segítette szerződéshez a csapatot... Kaye csak finoman próbálta védeni a menedzsert, de Banks egyenesen árulásnak vélte a menedzser elküldését. Banks és Flynn között azóta is tart a barátság, de már a Yes-en kívül!

De még ne fussunk ennyire előre...






Track lista:

1. Beyond & Before - 4:58
2. I See You (Byrds cover) - 6:54
3. Yesterday and Today - 2:53
4. Looking Around - 4:18
5. Harold Land - 5:45
6. Every Little Thing (Beatles cover) - 5:46
7. Sweetness - 4:35
8. Survival - 6:23

Közreműködő zenészek:

Jon Anderson (Anderson / Stolt) - ének, ütős hangszerek
Peter Banks (1968-1970, RIP 1947-2013) - gitár, vokál
Chris Squire (Squackett) - basszusgitár, vokál
Tony Kaye (Circa, Yoso) - orgona, zongora
Bill Bruford - dob, vibrafon

Producer: Paul Clay, Yes

Lemezeik:

1969 - Yes
1970 - Time and a Word
1971 - The Yes Album
1971 - Fragile
1972 - Close to the Edge
1973 - Tales from Topographic Oceans
1974 - Relayer
1977 - Going for the One
1978 - Tormato
1980 - Drama
1983 - 90125
1987 - Big Generator
1991 - Union
1994 - Talk
1997 - Open Your Eyes
1999 - The Ladder
2001 - Magnification
2011 - Fly from Here (-2-)
2014 - Heaven & Earth (-2-)

Élő:
1973 - Yessongs
1980 - Yesshow
1985 - 9012 Live: The Solos
1996 - Keys to Ascension
1997 - Something's Coming: The BBC Recordings 1969–1970
1997 - Keys to Ascension 2
2000 - House of Yes: Live from House of Blues
2005 - The Word Is Live
2007 - Live at Montreux 2003
2009 - Symphonic Live
2011 - Union Live
2011 - In the Present – Live from Lyon
2014 - Like It Is: Yes at the Bristol Hippodrome 2CD
2015 - Progeny: Seven Shows from Seventy-Two (1972)
2015 - Progeny: Highlights from Seventy-Two
2015 - Like It Is: Yes at the Mesa Arts Center

Anderson Bruford Wakeman Howe:
1989 - Anderson Bruford Wakeman Howe
1993 - An Evening of Yes Music Plus
2012 - Live at the NEC

Kiadó:
Atlantic Records
Honlap:
yesworld.com
facebook.com/yestheband


rovat lapozó


Még, még, még...

kép

Yes - The Yes Album (1971)

2017-09-17 12:05:00

kép

Yes - Time And A Word (1970)

2017-09-10 12:05:00

kép

Yes - Talk (1994)

2017-08-27 00:05:00




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Yes - Union (1991)
Ezen a héten a '68-ban, Londonban alakult Yes életművének az egyik legizgalmasabb produkcióját veszem célba, az 1991-es Union-t, ami a zenekar tizenharmadik nagylemeze volt. A '83-as 90125 az akkor

Tovább...
Dagoba - Black Nova (2017)
A Dagoba nem csak egy képzeletbeli galaktikus "rendszer", hanem egy a franciaországi Marseille-ben, '97-ben alakult groove-indusztriális metálos horda is, akik legutóbb 2015-ben adtak ki

Tovább...
Serious Black - Magic (2017)
Harmadik lemezét adja most ki a Serious Black nevű nemzetközi speed-power metálos szupergroup-szerűség. A 2015-ben megjelent As Daylight Breaks után Roland Grapow gitáros

Tovább...
Essence of Datum - Nevermore (2017)
Az Essence of Datum nevű fúziós rock-metál zenekar 2012-ben alakult Minszkben, Fehéroroszország fővárosában. A Dmitry Romanovsky gitár-virtuóz vezette

Tovább...
Dead Lord - In Ignorance We Trust (2017)
A Svédországban, 2012 januárjában alakult Dead Lord 2013-ban mutatkozott be a Goodbye Repentance albumon, amire összegyűjtötték a korábban ilyen-olyan formában megjelent

Tovább...




Koncertek 2017. szeptember 23. és 2017. október 09. között:









Klipmánia