×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Candlemass - Chapter VI (1992) 

Megjelent: július 28. péntek 18:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Az 1984-ben, a svédországi Stockholm-ban - a '82-től működő Nemesis romjain - alakult Candlemass a 2012-es Psalms for the Dead - amiről kétszer is írtunk - turnéja után visszavonult, mivel a doom-metál legenda főnöke, Leif Edling krónikus fáradtsággal küzd... Azóta persze megalapította az Avatarium-ot, ami a női énekhangja miatt "hippisebb" lett, de nemrég ebből is kiszállt, hogy a legfrissebb csapatával, a Doomsday Kingdommal foglalkozzon...

A '92-ben megjelent Chapter VI az ötödik sorlemeze a doom metalt egyre inkább heavy metálba mártó Candlemass-nak! Az 1989-es Tales of Creation klasszikusan fémes irányváltása miatt viták között készült, Messiah Marcolin énekes ki is szállt utána... Búcsúként '90-ben kiadták a csapat első élő anyagát Candlemass - Live címmel... Majd új énekest kerestek... Thomas Vikströmre találtak rá, akinek füstös-karcos rock-orgánuma sokkal inkább illett az új elképzelésekhez... A közönség nem értékelte ezt a dupla váltást, ami '94-től hosszabb szünethez és átalakuláshoz, illetve a progresszívabb metálos Abstrakt Algebra szupergroup megalakulásához vezetett, de ne fussunk ennyire előre, hiszen a Chapter VI ugyan más lett, mint a megszokott, de annyira azért nem volt rossz Candlemass album!



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




A képen látható Thomas Vikström remek énekes, később bizonyította is a tehetségét a Therion-ban, a Steel Seal-ben és a 7days-ben, többek között. Klasszikusan rekedtes rockhangja van, amolyan Dio-módra színpadiasan adta-adja elő a dalokat, csak némileg magasabban, mint legendás elődje, időnként sikításig feszítve a húrt...

Mindenesetre ez a fajta előadás színpadiasságával kapcsolódott is Messiah Marcolin-éhoz, meg a stílusváltásával és az epika kifelejtésével nem is... Kicsit olyan volt ez a váltás, mint amikor Ozzyt Diora cserélte a Black Sabbath, ami zeneileg is magával vonta a súlyosabb és keményebb témák erőltetését... Csak ameddig odaát mindezt a váltást eladta a közönségnek Dio misztikája, hitelessége és legendás tehetsége, addig itt mindez nem történt meg... Pedig ezek az új koncepcióval megírt Candlemass dalok kifejezetten izgalmasak voltak... és az énekes előadására is érdemes emlékezni!

Szóval a Candlemass tovább távolodott itt önmagától, ami rögtön a nyitó The Dying Illusion lovagló-lovagias metáljából azonnal ki is derül... Nagy kár, hogy a műsor dalait kiherélték a mélységet nélkülöző - de fémes heavy metál gitárhangzásban gazdag - hangzással, talán ezért is merült el a lemezzel együtt az egész zenekar is... Mindenesetre ez az erőszakos és a megszokottól sokkal gyorsabban menetelő kezdet is bizonyítja, hogy nem felejtettek el dalokat írni, a billentyű bevonása is új színt ad a kemény bólogatáshoz, ráadásul az énekes karcos előadása is illeszkedik mindehhez! Ehhez és az epikusabb Julie Laughs No More-hoz klipet is forgattak, de az MTV egyiket sem adta, mert túlzottan a drogfogyasztáshoz kapcsolta a szövegeit... A dolog amúgy azért is furcsa, mert az utóbbi dalt akár grunge-osnak is mondhatnám, hasonló a húzása és bemozdulása, a hasonló témájú grunge-dalokat meg orrba-szájba nyomta a zenei tévé...

Mindenesetre az epikusabb Where the Runes Still Speak-ben akad némi meseibb-keleties hangulat, de a majdnem kilenc percét nem úszták meg felesleges önismétlések nélkül, amit aztán a misztikus billentyűket alaposan bedaráló The Ebony Throne követ, sokkal direktebben, de merülést szintén nem nélkülözve... Akinek pedig ennyi mese nem volt elég, annak a sokkal színpadiasabban kavargó, időnként viccesnek is tűnő Temple of the Dead-et is átadják, amit szintén nem kellett volna hét perc felettire elhúzniuk, a begyorsulása ellenére sem lett elég változatos a végeredmény...

A súlyossága és karcossága ellenére, az Aftermath inkább Dio-szóló lemezeit idéző hard-heavy rocknak tűnik, csak nem olyan magas színvonalon, mint legendás elődjüknél... Mindenesetre a fémszagot reszelő és kétlábgéppel mindezt bedaráló Black Eyes, majd a megszólalásában is széteső The End of Pain epikából monumentálissá váló témázgatása sem volt már teljesen Candlemass szintű darab, nem véletlenül jött a lemez után hosszabb szünet... A csapat feloszlott...

1994-'97 között a Candlemass agyának számító Leif Edling összehozta az Abstrakt Algebra nevű - már-már progresszív metálosnak is mondható - szupergroupját, amiben Mats Levén énekes, Mike Wead és Simon Johansson gitárosok, meg Jejo Perkovic dobos szerepelésével lemezt is kihoztak '95-ben... Az Abstrakt Algebra album máig zseniálisnak tűnik, miközben egyfajta továbblépése volt a Chapter VI-nek... Mondjuk sikeres egyik sem lett, így fordulhatott elő, hogy mire nekifogtak az Abstrakt Algebra második lemezének, a kiadó úgy döntött, hogy csak a Candlemass neve alatt lesz hajlandó kiadni azt...

Úgyhogy '98-ban az Abstrakt Algebra második lemeze helyett visszatért a Candlemass a Dactylis Glomerata műsorával, amin Leif Edling - és különleges vendégei - mellett Björn Flodkvist énekelt, a manapság az Arch Enemy-t és a Spiritual Beggars-t vezető Michael Amott gitározott, a basszusgitárost azóta is mindenhová követő Carl Westholm billentyűzött és Jejo Perkovic dobolt... Egy biztos, a Dactylis Glomerata-t már csak Amott súlyos és lehangolt riffjei miatt is érdemes mindenkinek megismerni!




Track lista:

01. The Dying Illusion - 5:52
02. Julie Laughs No More - 4:23
03. Where the Runes Still Speak - 8:42
04. The Ebony Throne - 4:25
05. Temple of the Dead - 7:11
06. Aftermath - 5:37
07. Black Eyes - 5:53
08. The End of Pain - 4:23

Közreműködő zenészek:

Thomas Vikström (Therion, Steel Seal, 7days, stb.) - ének
Mats Björkman - gitár
Lars Johansson - gitár
Leif Edling (The Doomsday Kingdom, Avatarium, Krux, Jupiter Society, Abstrakt Algebra) - basszusgitár, zene, szöveg
Jan Lindh - dob

Lemezeik:

1986 - Epicus Doomicus Metallicus
1987 - Nightfall
1988 - Ancient Dreams
1989 - Tales of Creation
1992 - Chapter VI
1998 - Dactylis Glomerata
1999 - From the 13th Sun
2005 - Candlemass (-2-)
2007 - King of the Grey Islands (-2-, -3-, -4-)
2009 - Death Magic Doom
2012 - Psalms for the Dead (-2-)

1990 - 3-Way Thrash - VHS - Split DVD, video
1990 - Candlemass - Live
1992 - Kerrang! Split EP - Split
1993 - Sjunger Sigge Fürst - EP
1994 - The Best Of Candlemass: As It Is, As It Was - válogatás
1998 - Wiz - EP
2002 - The Black Heart of Candlemass - Leif Edling Demo's & Outtakes '83-99 - válogatás
2003 - Documents Of Doom - DVD
2003 - Doomed For Live - Live album
2003 - Diamonds of Doom - válogatás
2004 - Essential Doom - válogatás
2005 - Doom Songs The Singles 1986-1989 - Boxed set
2005 - The Curse of Candlemass - DVD
2007 - 20 Year Anniversary Party - DVD
2008 - Lucifer Rising - EP
2010 - Ashes to Ashes - Live album, DVD
2013 - Introducing Candlemass - válogatás
2013 - Candlemass vs. Entombed - Split
2013 - Epicus Doomicus Metallicus - Live at Roadburn 2011 - Live album
2014 - Gothic Stone - válogatás
2016 - Behind the Wall of Doom - válogatás
2016 - Death Thy Lover (-2-) - EP

Kiadó:
Music for Nations
Honlap:
candlemass.se
facebook.com/candlemass
candlemass.bandcamp.com


rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Motörhead - Rock 'n' Roll (1987)
1987 nagy változásokat hozott a zenei életben. A Napalm Death a Scum-mal útjára indította a grind őrületet, a Mötley Crüe a Girls, Girls, Girls lemezzel tovább folytatta a

Tovább...
Motörhead - Orgasmatron (1986)
1986 izgalmas év volt. Geopolitikai szinten, mert az USA áprilisban végigbombázta Líbiát egy nyugat-berlini robbantásos merénylet miatt, majd még ugyanazon hónap végén jött a

Tovább...
Revolution Saints - Light In The Dark (2017)
A 2014-ben induló, amerikai Revolution Saints szupergroup-trió 2015-ös Revolution Saints lemeze - amiről kétszer is írtunk annak idején - után, nem

Tovább...
Vuur - In This Moment We Are Free - Cities (2017)
A holland Anneke van Giersbergen idén pont tíz éve, 2007-ben szállt ki a Gathering-ből, de hiába a kommerszebb szóló karrierje, ma is mindenki az atmoszferikus doom

Tovább...
Appice - Sinister (2017)
A rockzenén belül egyedülálló, hogy két testvér ugyanazon a hangszeren fusson be nemzetközi karriert és kerüljön a szakma elitjébe. A két Appice tesóval ez történt, mind a ketten a csúcsra

Tovább...












Klipmánia