×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Pink Floyd - TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017) 

Megjelent: július 04. kedd 00:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

A Pink Floyd The Early Years 1965-1972 díszdobozának, sorozatának hetedik része nem került önálló kereskedelmi forgalomba, hiszen az 1967-1972 Continu/ation című digibook nem más, mint az előző hat Early Years kötet bónusza, azok extráinak gyűjteménye. Az évszámokkal azonban ez esetben is baj van, hiszen a borító közlése szerint 1967 és 1969 (valójában 1971) közötti válogatott filmzenék, rádió- és tévéfelvételek hanganyagain túl, a Continu/ation CD egy 1974-es (!) koncertfelvételt is tartalmaz még.

Sajnos az 1965-1966-os hőskorszakból semmit sem szerkesztettek bele. Pedig talán van még a Floydok archívumában néhány további korai bootleg- vagy demófelvétel. Az Inside Out címet viselő Mason könyv több számcímet is felsorol, melyeket akkoriban játszottak. 1966-ból pedig biztosan létezik legalább egy jó minőségű stúdiós demófelvétel: az Interstellar Overdrive alternatív változata, mely később az 1968-as San Francisco című film zenéje lett. Az Early Years sorozatba sajnos sem a film, sem a zenéje nem fér bele...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




I. BBC Sessions 1967

A Continu/ation CD első részében a Cambridge St/ation kötetből lemaradt 1967-es BBC felvételek hallhatók, szűk félórában. Jó, hogy hivatalos kiadásra kerültek a korai rádiófelvételek, de normál esetben inkább ott, a többi Barrett-es anyag között lett volna a helyük. Egyrészt, mert a koncepció nélkül összedobált, (ráadásul különféle hangminőségű,) Continu/ation trackek önmagukban nehezen értelmezhetők, egyszerre egyben nehezen is hallgathatók. Másrészt azért, mert az első (és a minősíthetetlen 1972-es) kötetet leszámítva minden évjáratban ott vannak a törzsanyagban a kapcsolódó BBC stúdió session-ök, illetve rádiós koncertközvetítések.

Mivel a Syd Barrett-es Pink Floyd mindig gyengébben volt dokumentálva, mint a későbbi korszakok, így a klasszikus korai szerzemények minden egyes hallgatható minőségű alternatív- vagy koncertváltozata aranyat ér. Az 1967-es BBC blokk két legendás Top Gear adás anyagából áll össze, melyek közül az egyiket valószínűleg szeptember 25-én rögzítették a Playhouse színházban, és első alkalommal október 01-én került sugárzásra. A program a Flaming, a The Scarecrow, a The Gnome és a Matilda Mother dalokból áll, valamint a Reaction In G egy félperces rövid- és a Set The Controls For The Heart Of The Sun bő hárompercnyi hosszabb részletéből. (Egyes vélemények utóbbi két töredék dátumát vitatják. De ezúttal nincs nagy jelentősége a dolognak.)

A felvételek tanulsága szerint a Pink Floyd csúcsformában játszott. Szerencsére a dalok előadásán és a zenei minőségen egyáltalán nem érezhető Syd Barrett akkoriban kezdődő mentális leépülése. Jó és fontos hangzódokumentum, annak ellenére, hogy a hallgatás során itt-ott előkerülő sípoló magas hangok kifejezetten zavaróak tudnak lenni. Kérdés, hogy mihez viszonyítjuk? Ismert pár korábbi bootleg-kiadás, melyek felsorakoztatják a Pink Floyd BBC felvételeit. Azokhoz képest van javulás. Érezhető a hangmérnökök erőfeszítése. Abszolút értelemben véve azonban még így is gyengécske a hangminőség.

A másik rádiós blokk 1967 pedig december 20-án készült a Maida Vale stúdióban és szilveszteri Top Gear adásban debütált. Ekkor elvileg már az együttes friss (ötödik) tagja volt David Gilmour, - néhányan hallani is vélik a játékát, - de minden bizonnyal az első klasszikus Pink Floyd felállás, a Barrett-es négyes hattyúdalát hallhatjuk. Már csak azért is, mert meglepően jóra sikeredett a végeredmény. Ha Syd mindig ezen a szinten énekelt, muzsikált volna, még sokáig dolgozhattak volna együtt eredményesen.

A setlist tanulsága szerint akkor még biztosan nem számoltak a távozásával, mert a Pow R. Toc H. rövidített, lehalkított változatát leszámítva ismét profi promóciós hozzáállással, csakis a legfrissebb, készülőfélben lévő tervezett új kiadványok (a második album és a következő kislemezek) anyagából válogattak. Ezek közül végül csak a Jugband Blues jelent meg később, profi stúdiófelvételen az A Saucerful Of Secrets LP-n. A rádióban feljátszott Scream Thy Last Scream - Vegetable Man viszont közel ötven évig maradt a floydok mostohagyermeke. Az Early Years sorozat nagy erénye, hogy végre-valahára többféle változatban is közzétette ezeket az igazságtalanul feledésre ítélt Barrett-szerzeményeket.

II. BBC Session(s) 1968

Az 1968-as BBC blokk a borító tracklistje szerint két felvételből áll. De ez minden bizonnyal tévedés. Ugyanis az archívumok és a számba vehető szakirodalom rádiós-listái ellentmondásosan emlékeznek az 1968. december 02-i rádiós felvétel(ek)ről. Néhányan meg is kérdőjelezik ezt a sessiont. Ők a december 20-i felvételek tévedésből elírt, hamis adatának tartják. Glenn Povey Echoes könyve ezzel szemben egyenesen két (!) december 02-i felvételi session-nel számol, a harmadikként számba vett 20-i mellett. Melyek anyaga részben ezek szerint részben elveszett (?). Magam részéről a Germin/ation kötetből lemaradt, egyik december 20-i felvétel átmentését tartom a legvalószínűbb verziónak. Nyilván abszolút igazságot ilyen távolságból emberi módon már nem lehet tenni.

Mindenesetre a Baby Blue című shuffle, Gilmour egyik korai zsengéje mindenképpen '68-as. Még akkor is, ha a szerzemény később, az 1969-es Ummagumma album stúdió részén, a tényleges The Narrow Way bevezetőjeként, mint The Narrow Way part 1 vonult be a köztudatba.

III. Paris Cinema 1971

A második "1968-as" felvétel viszont minden bizonnyal 1971-ben készült, mert ilyen bluest nem játszottak 1968-ban és 1969-ben. Másképpen fogalmazva: Watersék a '60-as években nem ilyen bluest játszottak. Másrészt ez hangszerelésében és megszólalásában is közelebb áll a '70-es évek Pink Floydjához. Harmadrészt, és ez a legfontosabb, ez a bizonyos Blues közismert a bootlegekről. Nem más, mint az 1971 - Reverber/ation CD-ről lemaradt Paris Cinema In Concert című BBC koncertközvetítés ötödik, "elveszett" száma.

Nyilván nem vagyok egyedül azzal, hogy az ilyen marhaságok tömkelege miatt ingerenciám támadt egy saját Early Years tracklista összeállítására. A rajongók sok esetben biztosan pontosabb, jobb és hallgathatóbb CD-ket tudnának összeállítani, mint a nemtörődöm kiadók illetéktelen illetékesei...

IV. Ummagumma radio spot 1969

A tizenharmadik track egy húsz másodperces rádiós reklámszpot, mely annak idején az Egyesül Államokban futott. Egy rövid részlet a Grantchester Meadows végéből. Meg kell vallani, furcsa egy szerkesztés ez is.

Mert amennyiben a szerkesztőknek lelkiismeret furdalásuk lett volna (nem volt) az Early Years sorozat kapcsán, az Ummagumma stúdió LP ignorálása miatt, akkor ez sem több, mint halottnak a csók. Ha viszont jópofa dolognak tartották (volna) a rádiós anyagok szerepeltetését, akkor hol a többi? Régóta közkézen forognak, közismertek a rádiós reklámanyagok. Minden valamirevaló Pink Floyd fannak hosszú évek óta megvannak bootlegen. Egy újabb bosszantó és érthetetlen momentum. Főleg, hogy ez a kis szösszenet sajnos semmit sem tesz hozzá a Continu/ation CD hallgathatóságához.

V. The Committee soundtrack excerpts 1968

Minden jel arra mutat, hogy a Gilmour-os Pink Floyd első filmzenéjének mesterszalagjai nem maradtak fenn. Így, mint mindenki más, az Early Years sorozat szerkesztői is magát a The Committee filmet, annak is szinte biztosan a 2005-ös Basho Records-os DVD-kiadását, illetve ahhoz letisztított nyersanyagát vették alapul. Hiszen a Continu/ation CD-n is jól hallhatók a film egyéb zörejei, illetve beszédfoszlányok.

Furcsa, hogy csak két rövidke részletet használtak fel, az eleje- illetve a vége-főcímzenéből nagyjából egy, illetve három és fél percet, hiszen a különböző kalózkiadások a teljességre törekedtek, ráadásul ezekből a trackekből is hosszabb változatokat mutatnak be. Számos félhivatalos és teljesen kalóz CD érhető el jelen pillanatban is a The Committee filmzenéjével. Még gyönyörű, színezett, úgynevezett coloured LP verzió is. Így egy újabb hatalmas kérdőjel, hogy a hivatalos kiadáson miért érték be ennyivel?


VI. BBC TV Moon landings broadcast 1969

A tizenhatodik track egy elveszettnek hitt gyöngyszem, mely a BBC televízió - az első Holdra szállást kommentáló - 1969. július 20-i élő közvetítése alatt, élőben hangzott el.

A Moonhead című szerzemény egy rövidebb, öt perc körüli részlete eddig is ismert volt. A Corrosion, Libest Spacement Monitor, Trip On Mars, és egyéb neveken is ismert darab, egy-egy rövidebb amatőr felvétele (mikrofont raktak a tévékészülék elé, és azt a hangot rögzítették magnetofonnal) sokféle kalózlemezen terjedt az elmúlt évtizedekben.

Eddig úgy tűnt, az eredeti, teljes tévéfelvétel az enyészeté lett. Az Early Years sorozat és a Continu/ation CD komoly fegyverténye, hogy hét perc feletti műsoridőben, ráadásul kiváló minőségben mutatja be a történelmi tévéközvetítés, a Holdraszállás Pink Floyd muzsikáját.


VII. Live At Wembley 1974

Az Early Years doboz utolsó CD-jének utolsó trackje egy huszonnégy perces részlet a Pink Floyd Dark Side Of The Moon turnéjának végső, 1974-es szakaszából. Konkrétan a ráadásként elhangzott Echoes a BBC rádiós közvetítéséből, mely felvétel 1974 novemberében, Londonban, a Wembley arénában készült. A pontos dátum vita tárgyát képezi, mert november 14. és 17. között négy előadás is volt, és elvileg minden hang rögzítésre került. Hogy ebből végül mit használtak fel, nem lehet biztosan tudni.

Akkoriban úgy nézett ki a műsor, hogy az első setben a következő két Pink Floyd album készülőfélben lévő dalait mutatták be. Illetve egyúttal tesztelték, csiszolgatták is azokat. Az akkor még egyben előadott, formálódó Shine On You Crazy Diamond, valamint a Sheep és a Dogs korai változatainak, a Raving And Drooling és a You've Got To Be Crazy koncertfelvételeit 2011-ben publikálták hivatalosan, a Wish You Were Here album Experience és Immersion kiadásainak második CD-jén.

A második setben elhangzott, - hosszabbra hagyott Speak To Me-vel, extra női vokálokkal és szaxofontémákkal felturbózott, - az albumváltozatnál bővebb Dark Side Of The Moon szvit élő verziója pedig a legendás album, szintén 2011-es Experience és Immersion kiadásainak második lemezét tölti ki.

Előbbi leginkább British Winter Tour '74, utóbbi pedig jellemzően Brain Damage címen terjedt kalóz LP-ken és CD-ken (a 2011-es hivatalos kiadás előtt). Már akkor is bosszantó és érthetetlen volt, hogy a második set másik nagy művét, a ráadásban elhangzott Echoes-t miért hagyták le? Ahogy az is érthetetlen, hogy a lemaradt dal most meg mit keres a Pink Floyd elvileg 1965-1972 közötti időszakának ritkaságait bemutató gyűjteményben?

Mindenesetre egy, a rajongók által eddig is nagyra értékelt, csodálatos felvételt préseltek végre hivatalos CD-re. A Pink Floyd legénysége ebben a dalban is kiegészült Dick Parry szaxofonossal és a The Blackberries két vokalistájával. A Dark Side Of The Moon kései koncertváltozatához idomuló hangszerelés és hangulat már első hallgatásra is olyan különleges élményt nyújt, amitől nem csak a feketeöves floyderek jönnek lázba (vagy érzékenyülnek el), hanem preferált műfajától függetlenül minden zenerajongónál hamar be tud találni. A '74-es Echoes felvétel már a bootlegeken is hatalmasat ütött, de szerencsére a profi hangmérnöki munka még tovább emelt a fényén.

Egy furcsa szerkesztésű, furcsa sorozat, furcsa ráadáslemezének kvázi extra trackje már kikacsint az Early Years keretei közül. Bár nagyon jó felvétel és kiemelkedően ajánlott hallgatni való, egyfajta vádiratként, bűnjelként is funkcionálhat, hogy az elmúlt nagyjából egy évtizedben mit és hogyan rontottak el, - nem kicsit, nagyon, - a Pink Floyd életmű mihaszna gondozói.

Folytatjuk!



Pink Floyd - 1967-1974 Continu/ation CD

BBC Sessions 1967:
1967. szeptember 25.:
01. Flaming (BBC session)
02. The Scarecrow (BBC session)
03. The Gnome (BBC session)
04. Matilda Mother (BBC session)
05. Reaction In G (excerpt) (BBC session)
06. Set The Controls For The Heart Of The Sun (excerpt) (BBC session)

1967. december 20.:
07. Scream Thy Last Scream (BBC session)
08. Vegetable Man (BBC session)
09. Pow R. Toc H. (excerpt) (BBC session)
10. Jugband Blues (BBC session)

BBC Session 1968:
1968. december 02. vagy 20.:
11. Baby Blue Shuffle In D Major (The Narrow Way part 1) (BBC session)

Live At Paris Cinema, London
BBC In Concert
1971. szeptember 30.
12. Blues (live)

Ummagumma spot 1969:
13. Grantchester Meadows (excerpt) (radio ad)

The Committee soundtrack excerpts 1968:
14. Music from The Committee No 1 (excerpt)
15. Music from The Committee No 2 (excerpt)

BBC TV Moon landings broadcast 1969
16. Moonhead (BBC session)

Live At Wembley 1974:
17. Echoes (live)

Közreműködő zenészek:

David Gilmour – gitár, slide gitár, ének, vokál
Syd Barrett – gitár, ének
Roger Waters – basszusgitár, ének, beszéd
Richard Wright –orgona, zongora, mellotron, vibrafon, ének, vokál
Nick Mason – dob, percussion

Dick Parry – szaxofon
Venetta Fields – vokál
Carlena Williams – vokál

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Motörhead - Another Perfect Day (1983)
A londoni Motörhead a '79-es Overkill és Bomber lemezeivel sztárrá, majd a '80-as Ace of Spades és a '81-es No Sleep 'til Hammersmith élő anyagával listavezető

Tovább...
Trivium - The Sin and the Sentence (2017)
Az Orlando-ban, 1999-ben alakult Trivium elkészítette nyolcadik heavy-thrash-groove metál és metalcore keverék lemezét The Sin and the Sentence címmel, ami a 2015-ös

Tovább...
Sons Of Apollo - Psychotic Symphony (2017, Dionysosrising)
Ha akad olyan egyáltalán, aki elolvasta a Dionysosrising küldetésnyilatkozatát, az tudja, hogy ezen az oldalon a dionysosi értelemben vett

Tovább...
Jeff Scott Soto - Retribution (2017)
Az 51 éve Brooklyn-ban születő Jeff Scott Soto '83-óta tartó karrierje alatt sok mindent kipróbált Malmsteen-tól a Journey-ig, de azt biztosan nem fogja

Tovább...
Fozzy - Judas (2017)
Az 1999-ben, Atlantában alakult modern heavy metálos Fozzy elkészítette a 2014-es Do You Wanna Start a War folytatását! A hetedik sorlemezükként megjelenő Judas-on ott folytatták, ahol legutóbb

Tovább...












Klipmánia