Pink Floyd – TEY 13 – 1970 Devi/ation - video (2017) 

Megjelent: április 28. péntek 00:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

A Devi/ation digibookban két DVD és egy Blu-ray lemez található. A rajtuk látható műsor szűk két és fél órányi zenés film, mely a BD-n egyben szerepel, viszont a két DVD esetében ketté lett választva. A sorozat készítői ezúttal gondoltak a gyengébb eszközökkel rendelkező rajongókra is, ez esetben figyeltek arra, hogy DVD-ről nézve-hallgatva se romoljon túlzottan a minőség. Jól tették, hiszen az 1970-es esztendőt feldolgozó kötetben két olyan film is található, melyek a gyűjtemények, illetve az egész Pink Floyd életmű ékköveinek tekinthetők. A négy részre osztható program a szokásos feliratokkal (angol, francia, német, olasz, spanyol, holland, portugál, lengyel, mandarin és kantoni kínai) rendelkezik...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!





I. Devi/ation I - KQED, San Francisco

Az első DVD-n, illetve a Blu-ray első részén a KQED-ként elhíresült amerikai tévé-show, az An Hour With Pink Floyd szerepel teljes egészében. Az USA turné alatt, 1970. április 28-án rögzített stúdió session, stúdiókoncert már jó régóta közönség kedvenc. Az adás elmúlt évtizedekben is a rajongók favoritjának számított, anyaga százféle különféle kalózkiadásban terjedt. Éppen ideje volt már a hivatalos kiadásnak.

A KQED műsora olyan erős, hogy a keményvonalas rajongók körében a Live At Pompeii után a második legnépszerűbb Pink Floyd filmnek számít. A lemezeken és borítón szereplő időpont április 30., mely valószínűleg a szerződés aláírásának dátuma, annak alapján kerülhetett a téves dátum az archívumba.

Mivel a San Fransico-i tévétársaság a Pink Floyddal készített adásának elég egyszerű nevet adott (An Hour With Pink Floyd - Egy óra a Pink Floyddal), melyet ráadásul sok másik helyen szintén ellőttek már az évtizedek folytán, így a rajongók a Pink Floyd történetében sokkal egyedibbnek és könnyen beazonosíthatónak számító médiatársaság, illetve tévécsatorna nevével azonosították a tévéadás alapján készült kalózvideókat, illetve bootleg lemezeket.

A KQED egy akroníma, egy betűszó, mely hasonlóan a BBC-hez, vagy az MTV-hez, konkrét jelentéssel bír. Bár ez esetben a rövidítés nem a tévé lokális helyéhez, vagy tematikájához kapcsolódik, hanem egy ideát jelenít meg, egy ókori latin kifejezés, a quod erat demonstrandum (Q. E. D.) alapján, mely magyarul annyit tesz, hogy "ami bizonyítandó volt". A Q. E. D. rövidítést leggyakrabban a matematikai levezetések végére szokták odaírni, jelezvén, hogy a bizonyítás teljessé tételéhez szükséges eredményt elérték. A bizonyítás lezárása minimum Euklidész, ógörög matematikusig nyúlik vissza, aki minden levezetése végére odaírta ógörögül, hogy "éppen ezt kellett megmutatni", ennek nyomán terjedt el később a latin fordítás, a quod erat demonstrandum, illetve a Q. E. D. rövidítés. Bár nyilvánvalóan nem szándékos egybeesésről van szó, mégis igen jól illik a Sigma 6-ként indult Architectural Pink Floyd világához a KQED, mint de facto filmcím.

A film első alkalommal 1971. januárjában került sugárzásra. Ennek megfelelően már a későbbi albumváltozatok címei szerepelnek a tracklistben, viszont biztosan a The Man & The Journey verziók hangzanak el, illetve az Atom Heart Mother korai vázlata, amit akkor még The Amazing Pudding címen futott. E mellé ide is jutott egy emlékezetes elírás, a film elején a stáblistában David "Gilmore" formában tűntették fel a gitárost.

A KQED filmjének első részében az Atom Heart Mother, pontosabban a The Amazing Pudding tizenhét és fél perces változata látható-hallható. A darabot e korai fázisában még csak a négy zenekari tag adta elő. De nem csak a többi hangszer és a kórus hiánya adja a különbséget, hanem az áramvonalassága mellett szerkezetileg is el-eltér az albumon megszokott végleges felvételtől. A képanyag részben a fiúkat mutatja egy gyengén megvilágított sötét stúdióteremben, részben pedig levegőből felvett képsorokat, mozgó tájképeket mutat, de a More kimart színeivel, "űrbéli tájra" rekolorizálva. Ez utóbbi kifejezetten illik hozzá, hiszen a hanganyag erejét megsokszorozzák a 2001: Űrodüsszeia - 2001: A Space Odyssey mozi végét idéző, furcsa, színes képsorok. Stanley Kubrick zseniális látásmódja egy egész nemzedék művészetére volt hatással.

A tévéadás további részében a szokásos koncertprogramot kapjuk, melyből talán csak a Grantchester Meadows (Daybreak) számíthat meglepetésnek. Az ezúttal kétszólamú énekkel és billentyűszólóval megszólaló remekműhöz értelemszerűen természetfilmes képsorokat kapunk extra illusztrációként. Remélhetőleg a most széles körben elterjedő filmfelvétel sokak kedvét meghozza majd az Ummagumma "experimental" stúdiólemez legpopulárisabb dalához, így talán a többi mostohának számító Ummagumma szerzemény is kap majd még esélyt!


A KQED többi korábbi dala is jobban hasonlít a The Man & The Journey szvites verziókhoz, mint a végleges albumváltozatokhoz. A Green Is The Colour - Careful With That Axe, Eugene (The Beginning - Beset By Creatures Of The Deep) párosa ugyanúgy összetartozik, egybefolyik, mint az 1969-es koncert többségében. A Cymbaline (Nightmare) középrészét pedig a tévéfelvétel mellett, annak ellenére is megszakítják a Footsteps - Doors magnetofonról felhangzó léptei és az ajtócsapódás. A Man - Journey előadásokat idéző részben korabeli trükkfelvételek színesítik a filmfelvételt. Öröm nézni az ereje teljében, csúcsformában muzsikáló együttes tagjait.

Az utolsó dal a Set The Controls For The Heart Of The Sun. Tizenkét percnyi tömény esszencia a Pink Floyd hőskorából. A megunhatatlan klasszikus végén látható képsorok pedig már a Live At Pompeii hangulatát idézik. Sokadik újranézés után sem válik unalmassá ez az Egy óra a Pink Floyddal. Önálló kiadványként még nagyobbat üthetett volna, de így ömlesztve tálalva is csak felsőfokban lehet nyilatkozni az alkotásról.

II. Devi/ation II - Pop 2, St. Tropez

A második DVD ott kezdődik, ahol a Blu-ray műsora folytatódik. A francia Pop Deux (Pop 2) tévécsatorna rockfesztiválján készült kétrészes zenés tévéfilm a KQED felvételének méltó párja, az egész Early Years sorozat legfontosabb és legjobb tételei sorolandó.

A Pop Deux-Festival de St. Tropez, más néven St. Tropez Festival de Musique felvételei 1970. augusztus 08-án készültek. Korábban ez is számos kalózkiadást megért már, eddig is a rajongók és a gyűjtők kedvencének számított. A bootleg változatok közül leginkább a Harvested Records Reach For A Peach című DVD-je emelkedik ki, mely nem csak az addig elérhető legmagasabb minőséget prezentálja, hanem címével duplán is szellemes. Egyrészt finoman utal Saint-Tropez városra, a San Tropez című dal szövegéből vett idézettel. Másrészt a nyitó képsorokon, a szerző, Roger Waters a szó szoros értelmében egy barackot majszol. "Természetesen" ide is tartozik egy vicces elírás, ezúttal a dobost keresztelték át "Mick" Masonra.


A Pop 2 Pink Floyd - St. Tropez filmjének első részében három dal szerepel. A nappali és éjszakai képsorok, - előbbiek ráadásul üres nézőtérrel - ismét a Live At Pompeii mozi előképének tekinthetők. A nyitó Cymbaline még csak egy hangbeállás. A négypercnyi nappali részleten megörökítették a hangpróbát. A majdnem üres széksorok előtt főleg az egy szál gatyában vezénylő, láthatóan alaposan leégett Roger Waters látható. Dominanciája ezúttal is megkérdőjelezhetetlen. Külön érdekesség viszont, hogy Nick Mason helyett David Gilmour ül a dobok mögött. Bár több felvételen is hallható játéka, aránylag kevés mozgókép került nyilvánosságra, amin dobol.

Az első rész második felvétele az Atom Heart Mother szűk tizennégy perces részlete, éjszaka, élesben, közönség előtt. Most is csak négyen játszanak, azonban itt már a végleges címen futott a hattételes rockszvit. Az első félórás adás az Embryo végleges, bivalyerős változatával ér véget. Újabb tizenegy percnyi tömény gyönyör. Csúcsformában muzsikál a banda.

A második rész a jól megszokott műsorból szemezget, a Green Is The Colour - Careful With That Axe, Eugene párosa, illetve az azt követő Set The Controls For The Heart Of The Sun elvben már csak kevés izgalmat tartogathatna, de a korai Pink Floyd attól is zseniális, hogy náluk nem létezett papírforma, minden előadás érdekes és izgalmas volt. A szerzemények fejlődését megtapasztalni pedig külön ajándék ilyen formátumú alkotókról.


III. Devi/ation II - Roland Petit Show, Paris

A harmadik filmes blokkban a Roland Petit neve fémjelezte balettelőadás előzményeként készült zenés show hatpercnyi részletét tekinthetjük meg. A néhai francia koreográfus egy új Pink Floyd dalokból álló műsort rendelte meg a fiúktól, melyre balettet tervezett írni. Az 1970. december 06-án rögzített film négy részletet közöl a nagy valószínűséggel ismerkedés, összehangolódás céljából rendezett Pink Floyd - Petit Show apropóján. Ebből az első három improvizáció, a negyedik pedig az Embryo egy improvizatív előadásának részlete.

A három névtelen instrumentális töredék közül az első a filmzenéket idézi. A második Rick Wright és Nick Mason négykezese, melyben Nick a nyitott zongora mellett állva a zongorahúrokat pengeti. Ez erősen emlékeztet a Sysyphus egyes részeire. Végül a harmadik Roger Waters és David Gilmour duója, melyben a torzított és delayes hangokkal operálnak. Azonnal felmerülhet a Several Species Of Small Furry Animals Gathered Together In A Cave And Grooving With A Pict, de a Zabriskie Point filmhez készült Heart Beat, Pig Meat is jó referencia lehet. Mivel rövid töredékekről van szó, zeneileg inkább dokumentumértéke van, mint élvezeti. Viszont nagy élmény filmen látni az éppen kísérletező fiúkat, ahogy a korszakot idéző festményekből álló háttérkulissza szintén szemet gyönyörködtető és egyben egy művészeti kor hű lenyomata.

A későbbi bootlegeken elterjedt egy Corrosion In The Pink Room címen futó "dal", mely nem más, mint a fent említett töredékek összessége. A Pink Room (Rózsaszín szoba) a tévéfelvételből egyértelmű, a Corrosion cím viszont félreértésekre adhat okot. Hiszen a különböző koncerteken elhangzott, és a rajongók által szalagon rögzített improvizációkat gyakran Corrosion címmel publikálták a kalózok. Ez a cím azonban messze nem jelöl egy bizonyos kompozíciót, hanem a gyakorlatban inkább a '60-as évek végének, '70-es évek elejének számukra beazonosítatlan felvételeinek gyűjtőcímeként szolgált. Ráadásul a Corrosion elnevezés a legtöbb esetben a Moonhead egyes részleteit, vagy teljes egészét takarja, mint például a híres, közismert és közkedvelt Stranger Than Fiction bootlegen.


IV. extra

A rendes játékidő végeztével a videó bónusz egy Atom Heart Mother részlet. Az egykori Pink Floyd managment, a Blackhill Enterprises által szervezett Blackhill's Garden Party 1970. július 18-án került megrendezésre a londoni Hyde Park színpadán. Az amatőr felvételt John "Hoppy" Hopkins, a londoni underground egyik legendás alakja készítette egy kézi kamerával. Sajnos a fekete-fehér filmnek ismét messze nagyobb a dokumentumértéke, mint az élvezeti. Nyilván ezért került csak extraként a korongokra a jó minőségű filmfelvételek mögé.

Ez az Atom Heart Mother már teljes pompájában hangzott fel, a Pink Floyd négyesfogata mellett közreműködött még a Philip Jones Brass Ensemble és a John Alldis Choir azaz egy rezesbanda és a stúdiólemezen szereplő kórus is. Miután megszokjuk az alacsony minőséget, maga az előadás kifejezetten élvezetes, kár hogy nincs meg végig. A felvétel tanulása szerint más is kamerázott, így előfordulhat, hogy előkerül még egy felvétel ugyanerről a rendezvényről. Egyelőre azonban be kell érnünk ezzel, ami van. Jó látni, hogy évről-évre épült, szépült Masonék zenei tárháza, ahogy ezen a felvételen, a sokszereplős szvitben kiteljesedik a művészetük. A híres raka tika résznél különösen lúdbőrös az élmény.

Szintén jó látni, hogy annak idején ilyen sok fiatalt vonzott az értékes zene. Azóta bizony sokat rombolt az amúgy sem túl magas közízlésen a tömegmédia. Manapság sajnos még ingyen is bajos volna ilyen magaskultúrára fiatalok tömegeit bevonzani. Pedig az emberek testi, lelki és szellemi felépítése, füle, agya változatlan, nyilván azóta is ugyanolyan. Csak nagyon nem mindegy, hogy elmeszinten mi számít menőnek, illetve hogy az illetékes urak és elvtársak milyen programokat engednek a nagyvárosi tömegrendezvényekre.

Összességében kijelenthető, hogy az 1970 - Devi/ation Blu-ray lemez, illetve dupla DVD a Pink Floyd történetének egyik legfontosabb videókiadványa, mely nem csak az idült floyderek figyelmére tarthat számot, hanem minden zenerajongó számára tartalmas nézni- és hallgatni való. Sőt, kifejezetten ajánlott a zene iránt érdeklődő, azzal ismerkedő, még kezdő fiatalok számára is, hiszen ha ez a "mozdonyfüst" nem képes "Megcsapni" az érőfélben lévő, még kellően nyitott, művészetekre fogékony ifjú személyiségeket, akkor semmi.

Folytatjuk!

Pink Floyd - 1970 Devi/ation - BD+2DVD

DVD 1:
An Hour With Pink Floyd, KQED, San Francisco
1970. április 28.
1. The Amazing Pudding – Atom Heart Mother (live)
2. Nightmare (includes Footsteps / Doors) - Cymbaline (live)
3. Grantchester Meadows (live)
4. Green Is The Colour (live)
5. Careful With That Axe, Eugene (live)
6. Set The Controls For The Heart Of The Sun (live)

DVD 2:
Pop Deux-Festival de St. Tropez
1970. augusztus 8.
Part 1.:
1. Cymbaline (soundcheck)
2. Atom Heart Mother (excerpt) (live)
3. Embryo (live)
Part 2.:
4. Green Is The Colour (live)
5. Careful With That Axe, Eugene (live)
6. Set The Controls For The Heart Of The Sun (live)
Roland Petit Show, Paris
1970. december 5.
7. Instrumental Improvisations parts 1-3 (excerpts) (live)
8. Embryo (excerpt) (live)
Blackhill’s Garden Party, Hyde Park, London
1970. július 18.
9. Atom Heart Mother (excerpt) (live)

Közreműködő zenészek:

David Gilmour – gitár, slide gitár, basszusgitár, dob, ének, vokál
Roger Waters – basszusgitár, gitár, szalagos effektek, ének, beszéd
Richard Wright – billentyűs hangszerek, vibrafon, ének, vokál
Nick Mason – dob, percussion

Philip Jones Brass Ensemble
John Alldis Choir

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

The Haunted - Strength in Numbers (2017)
Az At the Gates első felborulása közben, 1993-ban, a svédországi Göteborgban alakult The Haunted egykor európai melodic-death és post-thrash zenekarnak indult,

Tovább...
Motörhead - Motörhead (1977)
A londoni Motörhead ezzel az 1977. augusztus 21-én megjelent lemezével mutatta be azt a mocsokban és adrenalinban fürdő hard rock, heavy metál és rock and roll keverék zenéjét, ami

Tovább...
Tony MacAlpine - Death of Roses (2017)
Az 57 éve Springfield-ben született Tony MacAlpine legutóbb 2015-ben adott ki szólóban albumot Concrete Gardens címmel. A hozzá kapcsolódó turné viszont elmaradt,

Tovább...
Anubis Gate - Covered In Black (2017)
A dániai Aalborg-ban, 2001-ben alakult progresszív-power metálos Anubis Gate elkészítette a 2014-es Horizons - amiről kétszer is írtunk - folytatását, a sorban a

Tovább...
Pentakill - Grasp of the Undying (2017)
A Pentakill egy virtuális zenekar, a League of Legends nevű stratégiai játékhoz készül 2014-óta, nagyon is valóságos power-metál zenével. Az elképzelt csapat elképzelt

Tovább...




Koncertek 2017. szeptember 23. és 2017. október 09. között:









Klipmánia