×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Iron Maiden - Brave New World (2000) 

Megjelent: 2015. február 15. vasárnap 00:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Az Iron Maiden régi stúdiólemezeit sorba vevő sorozatom utolsó tagjaként a legfontosabb részhez értem... Az Iron Maiden ugyanis biztosan nem lenne olyan ünnepelt szupersztár, mint amilyen manapság, ha a Brave New World-re nem áll össze ismét a nagy felállása, a visszatérő Bruce Dickinsonnal és az időközben a szóló csapatához is hozzá csapódó Adrian Smith gitárossal... és nem sikerül olyan lemezt készíteni velük, amivel a régi rajongóik is elégedettek lehetnek! Ez az album tehát kiemelt helyet foglal el a zenekar történetében, még ha valójában nem is a legjobb lemezük, de biztosan a legfontosabbak között van!

A Blaze Bayleyvel kiadott és egyre kisebb klubokat megtöltő 1995-ös The X Factor és '98-as Virtual XI kudarcait követő - sorban a 12. stúdióalbumként, 2000. május 29-én megjelenő - Brave New World végleg felállította a csapatot a padlóról! Ennél nagyobb "visszatérést" nem sokat látott a világ! 2000. június 07-én, a Kisstadionban mi is láthattuk, amint újra a csúcsra jutnak, immáron három szólógitárossal a frontvonalban!



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




A Brave New World az Iron Maiden nevű brit heavy metal legenda 12. stúdióalbuma, ami 2000. május 29-én jelent meg. A lemez borítóját Derek Riggs készítette. Ezen az albumon szerepelt először a visszatérése óta Bruce Dickinson énekes és Adrian Smith gitáros. Utóbbit eddig Janick Gers helyettesítette, aki szintén maradt a csapat tagja, így ez volt az első album, amelyen három gitáros munkája hallható. A lemez címét és az azonos című dalt is Aldous Huxley Szép új világ című 1931-ben írt disztópia (negatív értelmű utópia) regénye ihlette.

Az albumról a The Wicker Man és az Out of the Silent Planet című dalokat adták ki kislemezként, előbbit Grammy-díjra jelölték a Best Metal Performance kategóriában. A számok nagy részét a The Ed Hunter Tour elnevezésű turnén írták, miután vége lett a körútnak, Párizsban, a Guillaume Tell stúdióban vették fel a műsort. Ez volt az első alkalom, hogy a zenekar a stúdióban is élőben dolgozott. Adrian Smith egy interjúban elhangzott állítása szerint, a The Nomad, a Dream of Mirrors és a The Mercenary című dalokat eredetileg az ezt megelőző, Virtual XI című albumra írták, még az is elképzelhető, hogy a Dream of Mirrorsnak Blaze Bayley is társszerzője volt, de ezt a zenekari tagok sosem hagyták teljes mértékben jóvá.

A lemezbemutató turnén több dalt is előadtak róla, a 2003-as Dance of Death Tour turnén azonban már csak a címadó dal szerepelt a koncertek programjában. A lemezről a The Nomad és a The Thin Line Between Love and Hate című dalokat soha nem adták elő élőben. Az utolsó dal végén (The Thin Line Between Love & Hate) hallhatunk egy rövid beszélgetést a zenészek között a stúdióban.

A "visszatérő" lemezt óriási várakozás előzte meg... és a rajongók és a kritikusok egyaránt pozitívan fogadták a megjelenését! Bruce Dickinson is kijelentette akkoriban, hogy ez lett a kedvenc Maiden-albuma. Zeneileg kevésbé direkt és riff-centrikus anyag született, előtérbe kerültek a hosszabb, a régmúltat idézően epikusabb, progresszívabb dalszerkezetek és megoldások, melyek a zenekar hasonló múltjához is méltónak bizonyultak. Kereskedelmileg is sikeres lett az album, az angol eladási listán a 7., míg az amerikai Billboard 200-on a 39. helyen nyitottak vele, hazájukban azóta aranylemezzé vált a produkció, míg az amerikai piacon 307,000 példány kelt el belőle. Mindez azt jelentette, hogy ezzel a lemezzel az Iron Maidennek végleg sikerült visszajutnia az élvonalba, műfajuk csúcsára, ami a látványos és nagy szabású arénának és fesztiválokat megtöltő élő előadásaikban csúcsosodott - és csúcsosodik ki azóta is!

Az előzmény kiértékeléséhez az is hozzátartozik, hogy Bruce Dickinson szóló karrierjéről is írjunk pár sort... Dickinson 1990-ben, még az Iron Maiden tagjaként adta ki első szóló munkáját Tattooed Millionaire címmel, ami egy nagyszerűen sikerült, de a tőle megszokottól eltérően, dallamosabb glam-hard rock kiadvány volt... Janick Gers gitározott rajta, akit magával vitt Adrian Smith helyére... és akit a a csapatban is "felejtett" a kiválásakor... 2000-ig még négy szóló lemezt adott ki Roy Z dalszerző-gitáros-producer segítségével. Az elsőt Balls to Picasso címmel 1994-ben, majd a Skunkworks 1996-ban, az Accident of Birth - immár Adrian Smith szereplésével - 1997-ben jelent meg, végül a The Chemical Wedding 1998-ban lett kiadva, amit '99-ben egy élő anyag követett Scream for Me Brazil címmel... Ezek a sokáig a grunge-felé forduló, majd később heavy metalosodó albumok egyre kevésbé hoztak sikert és elismerést az énekesnek, sokan kezdték kritizálni a munkáit, így végül inkább úgy döntött, hogy feladja a küzdelmez... és újra a sikereinek legfontosabb helyszínét, az Iron Maident választja! Visszatérését követően még egy szóló albummal jelentkezett Tyranny of Souls címmel 2005-ben, amivel, mintegy összefoglalta és lezárta életművének ezt a szakaszát!

Bruce Dickinson tehát nem véletlenül tért vissza... A szóló pályafutása egyszerűen kifulladni látszott, kellett neki a friss impulzus és siker... A visszatérése után, az Iron Maiden pedig biztosította a számára mind a kettőt... Egyből a legnagyobb színpadokon, hatalmas arénákban és fesztiválok legfőbb helyein léphetett fel, így nyilván nem egy kis klub méretéből adódó bevételért is dolgozhatott... Ráadásul a Brave New World albumon, kvázi ott folytatta a karrierjét, mint amikor kilépett! Magyarán dalszerzőként is aktívan kivehette a részét, biztosítva magának az előadói és szerzői szabadságot! Ő pedig nagyon okosan nem vállalta túl magát, csak annyit énekelt itt, amennyit élőben is a legnagyobb biztonsággal tudott hozni! Ha ma meghallgatunk-megnézünk egy Iron Maiden koncertet, a klasszikusok túlbonyolított énektémái és áriái közben, az innen felbukkanó dalok pihenőt adhatnak az énekesnek, mert technikailag egyszerűbbek, miközben zeneileg a dalokból árad a '88-as Seventh Son of a Seventh Son-ig tartó időszak nagyobb léptékű, nagyvonalú epikája... A Brave New World legfőbb problémája talán az, hogy a '92-es Fear of the Dark színpadiasabb és direktebb időszakának a megoldásai is rendre felbukkannak, de ezek szerencsére olyan mértékben vannak csak jelen, amivel még teljes mértékben ki lehet tölteni a hatalmas színpadok adta lehetőségeket!

A Brave New World albumot a karcosabb és lendületesebb The Wicker Man című Adrian Smith, Steve Harris és Bruce Dickinson szerzemény indít. A dal direktsége, slágeressége és hangzása is a Fear of the Dark-korszakot idézi elénk, de az elnyújtott, epikus refrénje - és hosszabb instrumentális betétje - ezzel részben szembe megy a költőiségével, amit a Ghost of the Navigator című Janick Gers, Dickinson és Harris szerzemény végül hosszan és alaposan juttat legfőbb szerephez! Gers itt nagyszerűen hozza a maga teátrális hangsúlyait, színpadiasságát, önismétlésen alapuló riffjeit, miközben Dickinson elnyújtott melódiájában, a szóló karrierjének depressziósabb-rekesztősebb felhangjait is megkapjuk, színesítve a nagyvonalú áriáját... A címadó Brave New World-öt Dave Murray, Harris és Dickinson szállította... és egy igazi epikus Iron Maiden remekműről van szó, amit a minimálisból pattogóvá gyorsítanak fel, majd egy közönségénekeltető, himnikus refrénnel teljesítenek ki...

A Harris által szállított Blood Brothers barokkos-archaikus jellege, mondhatni neoklasszikussága kellemes meglepetése az albumnak, Dickinson pedig nagyszerűen váltogatja benne a folkosan hangsúlyos szövegmondást és a nagyvonalú operai-hatású áriázást! A basszusgitáros az akkoriban elhunyt apjának az emlékére írta a dalt, 2010-óta pedig Ronnie James Dionak is ezzel a költői dallal állítanak emléket a koncertjeiken! A pattogó The Mercenary ismét Gers direktebb világát idézi elénk, némi Harris-epikával karöltve, de ezt a dalt inkább az előbbi mondhatja a magáénak, míg az ezt követő Dream of Mirrors inkább Harris dala, Gers színpadias, lassított témáinak betétjeivel... Ez a a kilenc perc feletti dal túl terjengősre sikeredett, az intró és átvezető részei túl hosszúra vannak nyújtva, mire legvégül beindul a galoppozása, már nagyon leült a hangulata!

Így aztán nagyon ideje van már valami igazi régimódi Iron Maidenes pörgésnek-dülöngélésnek, amit a The Fallen Angelben meg is kapunk... Smith és Harris közös szerzeménye egyszerre dinamikus és progresszív, amikből - így együtt - nagy hiánya volt akkoriban az Iron Maidennek! A váltott szólók adta izgalmakról nem is beszélve... Mondjuk Nicko McBrain játéka lehetne energikusabb is, de a töredező ritmusai kiválóan illeszkednek ehhez a direktebb-keményebb dalhoz! A súlyosabb, középtempóban menetelő The Nomad Murray és Harris közös epikus szerzeménye, sok arabos-beütésű énektémával és zenei lüktetéssel is hangsúlyozva a szövegi témát... Izgalmas dalról van szó, egymásba ágyazott témákkal, hosszabb instrumentális résszel, de Dickinson ennyi teret már mintha nem tudna teljesen kitölteni, így maradtak benne üresjáratok is szép számban! Viszont a dal közepén felbukkan egy elnyújtott, Pink Floydot idézően heroikus-himnikus melódia, ami ezek a fronton a zenekar egyik valaha írt legszebb melódiáját nyújtja át nekünk, kellően színpadias kivitelben!

Az ismét a kelleténél költőibb, de a csapat epikusságát tökéletesen tükröző Out of the Silent Planet című Gers, Dickinson és Harris szerzemény nagyszerűen mossa össze az alkotók saját világát, benne Harris költőiségével, Dickinson áriáival és Gers színpadias-direkt riffjeivel... Végül a The Thin Line Between Love and Hate című Murray és Harris szerzemény zárja ezt a visszatérő albumot a maga jellegzetes, epikát és menetelést vegyítő, progresszívabb zenei és énekes világával... Utóbbi dalokkal egyedül az a baj, hogy Dickinson ennyi önismétlést, zenei üresjáratot és teret már mintha nem tudna elég érdekesen kitölteni, ahhoz kevés ennyi melódia és hosszan kitartott hang, így maradtak itt is üresjáratok szép számban! Nyilván ezeket élőben látvánnyal lehet megtölteni... De a lemez utolsó harmada így is inkább erőlködésnek tűnik, amivel leginkább hangsúlyozni akarják a visszatérésüket az epikus és költői heavy metalhoz!

Amikor 2000-ben elsőként hallottam ezt az albumot, leginkább fárasztóan önismétlő közhelyparádénak tartottam, túl sok volt itt nekem a költőiség és az elnyújtott ódázás, de azóta nagyon megszerettem ezt a még sok helyen progresszív rockosnak is mondható anyagot! Főleg az azóta kiadott három lemezük, a 2003-as Dance of Death, a 2006-os A Matter of Life and Death és a 2010-es The Final Frontier ismeretében tűnik még nagyszerűbbnek ez a lemez, sőt, mondhatnám azt is, hogy azóta sem tudtak ilyen egységesen magas színvonalú műsort összehozni... Nyilván 2000-ben nagyon nagy volt a tétje ennek a produkciónak, ezért alaposan összekapták magukat rajta... Szóval ezzel a lemezzel az Iron Maiden neve tényleg ismét tündökölhetett!


Track lista:

01. The Wicker Man (Adrian Smith, Steve Harris, Bruce Dickinson) - 4:35
02. Ghost of the Navigator (Janick Gers, Dickinson, Harris) - 6:50
03. Brave New World (Dave Murray, Harris, Dickinson) - 6:18
04. Blood Brothers (Harris) - 7:14
05. The Mercenary (Gers, Harris) - 4:42
06. Dream of Mirrors (Gers, Harris) - 9:21
07. The Fallen Angel (Smith, Harris) - 4:00
08. The Nomad (Murray, Harris) - 9:06
09. Out of the Silent Planet (Gers, Dickinson, Harris) - 6:25
10. The Thin Line Between Love and Hate (Murray, Harris) - 8:26

Közreműködő zenészek:

Bruce Dickinson – ének
Dave Murray – gitár
Adrian Smith (Psycho Motel, Primal Rock Rebellion) - gitár
Janick Gers (White Spirit) – gitár
Steve Harris – basszusgitár, producer
Nicko McBrain - dob

producer: Kevin Shirley

Lemezeik:

1980 - Iron Maiden
1981 - Killers
1982 - The Number of the Beast
1983 - Piece of Mind
1984 - Powerslave
1986 - Somewhere in Time
1988 - Seventh Son of a Seventh Son (dalszöveg)
1990 - No Prayer for the Dying
1992 - Fear of the Dark
1995 - The X Factor
1998 - Virtual XI
2000 - Brave New World
2003 - Dance of Death (-2-, lépésről lépésre)
2006 - A Matter of Life and Death (-2-)
2010 - The Final Frontier

Egyéb kiadványok:
1980 - Live!! + One - EP
1981 - Live at the Rainbow - Video, VHS
1981 - Maiden Japan - EP
1983 - Video Pieces - Video, VHS
1984 - Behind the Iron Curtain - Video, VHS
1985 - Live After Death - Live album, Video, VHS
1987 - 12 Wasted Years - Video, VHS
1989 - Maiden England - Video, VHS
1990 - Running Free - Sanctuary - EP
1990 - Women in Uniform - Twilight Zone - EP
1990 - Purgatory - Maiden Japan - EP
1990 - Run to the Hills - The Number of the Beast - EP
1990 - Flight of Icarus - The Trooper - EP
1990 - 2 Minutes to Midnight - Aces High - EP
1990 - Running Free - Run to the Hills - EP
1990 - Wasted Years - Stranger in a Strangeland - EP
1990 - Can I Play With Madness - The Evil That Men Do - EP
1990 - The Clairvoyant - Infinite Dreams - EP
1990 - The First Ten Years - Video, VHS
1992 - From There to Eternity - Video, VHS
1993 - A Real Live One - Live album
1993 - A Real Dead One - Live album
1993 - Live at Donington - Live album
1993 - Donington Live 1992 - Video, VHS
1994 - Raising Hell - Video, VHS
1994 - Maiden England - Live album
1995 - The Story So Far Part One - Boxed set
1995 - The Story So Far Part Two - Boxed set
1996 - Best of the Beast - válogatás
1998 - Eddie Head - Boxed set
1999 - Ed Hunter - válogatás
2001 - Classic Albums: The Number of the Beast - DVD
2002 - Rock in Rio - Live album
2002 - 17 Numbers by the Beast - válogatás
2002 - Rock in Rio - DVD
2002 - Edward the Great - válogatás
2003 - Rainmaiker - maxi single
2002 - Eddie's Archive - Boxed set
2003 - Visions of the Beast - DVD
2004 - No More Lies - EP
2004 - The Early Days - DVD
2005 - The Essential Iron Maiden - válogatás
2005 - Death on the Road - Live album
2006 - Death on the Road - DVD
2008 - Live After Death (-2-) - DVD
2008 - Somewhere Back in Time - The Best of: 1980-1989 - válogatás
2009 - Flight 666 - DVD
2009 - Flight 666: The Original Soundtrack - Live album
2012 - En Vivo!

Kiadó:
Portrait, Columbia
Honlap:
www.ironmaiden.com
facebook.com/ironmaiden


rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Mini Acoustic World - Bartók on Rock (2017)
Egy Mini világ újra írja a történelmet! Valami egészen furcsa dolog történt 2017. október 03-án délelőtt 11 órakor. Egy igazán fantasztikus zenekar

Tovább...
Steelheart - Through Worlds of Stardust (2017)
A Steelheart egy 1990-ben, a connecticuti Norwalk-ban alakult hard rock és glam metál zenekar, élén Miljenko Matijevic-csel, akinek a sok oktávos énekhangja sok

Tovább...
H.e.a.t - Into The Great Unknown (2017)
A 2007 januárjában, a svédországi Upplands Vasby-ban alakult H.e.a.t egy nagyon tehetséges és fiatalos hard rock csapat, rádióknak szánt dallamokkal. A csapatnak legutóbb 2014-ben

Tovább...
Foo Fighters - Concrete and Gold (2017)
A Nirvana egykori dobosa, Dave Grohl '94-ben, Seattle-ben alapította meg saját alternatív rock, post-grunge és hard rock keverék zenekarát, a Foo Fighters-t...

Tovább...
Living Colour - Shade (2017)
A New York-i Living Colour 1984–'95 között a kommersz crossover-pop-rock műfaj egyik legfontosabb alakja volt! A klasszikus heavy torzított gitárjához funkot,

Tovább...




Koncertek 2017. október 21. és 2017. november 06. között:









Klipmánia