×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Vikidál - Tücsök-bogár harc, vagy változás? (PM 79) 

Megjelent: 2010. szeptember 02. csütörtök 00:00
Szerző: bcsaba
    Rockmúzeum 

A P. Mobil legendás szólóénekese új csapatot választott magának, a Skorpió megszűnt, bár nevét egy új trió örökölte, ennek ára azonban a kitűnő gitáros távozása volt a Generálból, létrejött és új dalait próbálja a Dinamit, ehhez azonban az említett szólóénekesen és a volt Skorpió három tagján kívül szükség volt a Mini basszusgitárosára is.

Jó ez, vagy rossz? Örüljünk ennek a jelenségnek, vagy bosszankodjunk? Erre a kérdésre csak az idő válaszol. Amikor Presserék kiváltak az Omegából, sokan bosszankodtak, mondván, hogy volt egy jó zenekar és most előről kell kezdeni az egészet. Azóta már tudjuk, hogy az Omegából nem hiányzik Presser Gábor, a Locomotív GT létrejötte pedig új, nagyon erős színekkel gazdagította a képet. A Fonográf is előrelépést jelentett, pedig a patinás Illést sokan sajnáltuk.



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



Nem érdemes kutatni az ilyen "földrengés" okait. Mindegy, hogy stílustörekvésekre, vagy pénzügyekre hivatkoznak a muzsikusok, a háttérben mindig ott van a közönség növekvő igényessége és a zenészek jobbra, sikeresebbre való törekvése. Természetesen jobb, ha a személyi változásokat nem kísérik botrányos jelenetek a koncerteken, jobb, ha a hajdani barátok nem mondanak el tücsköt-bogarat egymásról, és nem tör ki nyilatkozatháború. Az ilyen reklámra senkinek nincs szüksége, a közönséget pedig - meggyőződésünk szerint - hidegen hagyja.

Sokkal érdekesebb az az általános kérdés, vagy javaslat, hogy érdemes lenne a többé-kevésbé beérkezett, vagy évek óta stabilan működő együttesek tagjainak szabad mozgását rendszabályok közé szorítani. Köztudott, hogy a popélet alapja egy olyan intézményrendszer, amelynek gazdasági, esetleg külkereskedelmi érdekeit sértheti minden olyan változás, amely nincs kellően előkészítve és így nem számolhatnak vele. Ez nyilvánvaló. Lehet-e azonban azt kívánni az énekestől, akinek kedve támad más csapatban küszködni önmagával és a sikerrel, hogy fél évvel előbb mondjon fel, de azután még fél évig lépjen fel a színpadra, menjen el a stúdióba azokkal, akik természetesen úgy érzik, hogy elárulta őket. Mi jön ki ebből? Valószínűleg semmi jó. Nagyon visszásnak tűnik, vagy talán inkább mulatságosnak, hogy azok, akik maguk számára minél több szabadságot igényelnek és nemegyszer erről a szabadságról énekelnek, azonnal felhördülnek, ha egy-két tag mást akar tenni, más közösséghez kíván tartozni. Különösen furcsa, ha bíróság után kiáltanak azok, akik nem éppen lelkes hívei a hatósági megoldásoknak, vagy legalábbis évek óta ezt játszották.

Mit lehet ajánlani megoldásként? Valamilyen átigazolási rendszert, amely már a sport terén sem vált be? Ha az érintett zenekar nem adja ki tagját a másik, esetleg éppen alakulóban lévő együttesnek, akkor kötelező legyen az egyéves szünet? Ezek nem értelmes megoldások. Talán nincs is szükség különösebb szabályokra. Aki az utóbbi tíz-tizenkét évben figyelemmel kísérte a popélet eseményeit, bizonyos periodikus földlökéseket regisztrálhat. Ha őszinték akarunk lenni egymáshoz és magunkhoz, akkor bevallhatjuk: ésszerűség van az idei változásokban. A P. Mobil kitűnő zenét játszik, de évek óta nem tudott túllépni azon, ami a siker bizonyos fokán elkerülhetetlen az egész világon, nem tudott túllépni az intézményekkel (rádió, tévé, hanglemezgyártás, stb.) való együttműködés képtelenségén. Jobb, ha nyíltan beszélünk róla, mintha elhallgatjuk: bármelyik külföldi együttest említjük is, legyenek azok bármennyire is lázadók, kialakítják többé-kevésbé zavartalan együttműködésüket a tömegkommunikációval, mert ez a modern popzene nélkülözhetetlen eleme.

Nemcsak pénzkérdés, hogy egy sikeres együttesnek nagylemezei legyenek, bemutatkozzék időről időre a tévében, rádióban. A klubok, vagy egyetemi koncertek pár ezres közönsége megalapozhatja a zenekar önérzetét, segíthet kialakítani sajátos arculatát, de szükségszerű, hogy továbblépés híján jön - a visszalépés. Az is nyilvánvaló törvényszerűség, hogy egy-egy együttesben kialakul a vezető egyéniség tekintélye, majd lassan, nevezzük nevén a dolgot, diktatúrája. A vezető egyéniség nem biztos, hogy a legjobb zenész, sőt, inkább gyakori, hogy nem az, és bár az esetek nagy részében az ő szervezési és pénzügyi egyeduralma hasznos az együttesnek, ezt a többiek előbb-utóbb megunják.

Nézzük tovább a sort. A Generált valószínűleg nem viseli meg különösebben szólógitárosának távozása, mert azzal úgysem tudott mit kezdeni. A közelmúltban elkészült és valamikor augusztus végén megjelenő nagylemezükön a nagyszerű zenész már alig kapott szerepet. Nem haragvásból, nem azért, hogy menjen, hanem az együttes stílusváltása miatt. A gitáros így jobb lehetőséget talált most magának, régi együttese pedig nyugodtabban munkálkodhat új stílusán.

A két új együttes, a Dinamit és az új Skorpió most még csak próbál. Sikerük lesz-e, vagy sem, azt semmiképpen sem az fogja eldönteni, hogy ezekben a napokban a közönség hogyan reagál a változásokra, hanem az, amit játszani, képviselni fognak.

Tudjuk - bár néha elfelejtjük -, hogy nem a rockzene körül forog a világ. Izgalmas, érdekes, sőt talán fontos játék ez, hozzátartozik életünkhöz, de mégsem olyan életbevágóan fontos, hogy érdemes lenne játékjellegétől megfosztani, érdemes lenne bonyolult és kivételekkel agyontűzdelt szabályokat húzni rá. Ezt a zenét nem érdemes megfosztani a szabad versengés jó ízétől. Annál is inkább, mert ebben a versenyben, mi magunk, hallgatók, nézők is részt veszünk. Odafigyelésünktől, bizalmunktól, megalapozott értékítéletünktől függ, hogy az új társulás, új zenét, új sikereket keresők ne csak magukra, hanem mindannyiunkra rátaláljanak. A rockzene hazai történelemkönyvében 1979. április-májusa még nem fejezet, csupán epizód. Az első koncerteken múlik, megmarad-e annak. Ne késsük le a találkozót!

Bálint Péter (megjelent a Pesti Műsor egy 1979 májusi számában.)

A szerkesztő megjegyzései: Kicsit olyan ez a cikk, mintha a Lemezgyár nyílt levele lenne Schuster Lóránthoz. Na persze formálisan a cikk liberalizmusa logikusnak tűnik, de azért azt érezzük, hogy ennek az esetnek ez legalábbis cinikus interpretálása.

Tény, hogy Vikidál P. Mobilból való kiválása benne van a három legnagyobb skandallumban, ami tagcsere frontján történt a magyar rockzene negyven éves történetében. (lehet válogatni: Presser-Laux kilépő az Omegából, Illés Lajos kiutálása az Illésből, Som Lajos kigolyózása a Taurusból, Bencsik és Cserháti kilépése a P. Mobilból, stb.).

Valóban Vikidál Gyula, mint szabad ember azt csinál és azt csinált, amit akart. De a Hanglemezgyári manipuláció tagadhatatlan az eset kapcsán.

www.rockmuzeum.ini.hu (2010.09.01.)

rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Bergendy - kislemezek 03.
A Bergendy együttes első, önálló EP-je - négy számos kislemez - 1964 augusztusában került a boltokba. A zenekarhoz időközben Oroszlán György csatlakozott

Tovább...
Pulzus 50 - 1985 január - Ha a sorompó áll...
Létezett valaha, a nyolcvanas években egy könnyűzenei műsor, amin felnőtt egy nemzedék. Ez a produkció a Pulzus volt, akkori nyelven Könnyűzenei Panoráma. A

Tovább...
Pulzus 51 - 1985. április - Sztárfaragó
Létezett valaha, a nyolcvanas években egy könnyűzenei műsor, amin felnőtt egy nemzedék. Ez a produkció a Pulzus volt, akkori nyelven Könnyűzenei Panoráma. A TV

Tovább...
Európa Kiadó - Minden egyformán popzene? (1987, Pesti Műsor)
Ha Balaton - Európa Kiadó és Zichy-kastély, a többség 1986-ra asszociál. Érhető ez, hiszen az a fellépés a zenekar(ok) emblematikus

Tovább...
Olympia, Piramis @ 1975. október 31. - FMH
Fél éves működés után, ugyanazon a helyszínen - Fővárosi Művelődési Ház -, ahol debütált, színpadra lépett a klasszikus felállású Piramis.

Tovább...












Klipmánia