Dionysosrising Blog

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Pink Floyd - TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)

 Látogatottság
Összesen
86571279
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Omega (PM 1979)

Rockmúzeum

Még mielőtt a nemzetközi közvélemény a cannesi MIDEM-en megismerkedhetett volna a magyar fiatalok kedvenc előadóival és együtteseivel, hangot kapott egy vélemény: minden olyan szándék, amely népszerűvé kívánja tenni a magyar pop- és rockzenét külföldön, gátat emelhet a műfaj itthoni tisztasága és eredetisége elé, és a zenét egy tőlünk idegen szórakoztatási üzletpolitika részvényesévé alacsonyíthatja. Az Omega határainkon túl is elismert, kedvelt. Valóban káros-e, ha egy vagy több magyar művész bekapcsolódik a nemzetközi zenei életbe? - kérdeztük Benkő Lászlót.



- Gyakran mondjuk ki meggyőződéssel, szerényen és álszerényen, hogy a magyar pop- és rockegyüttesek elérték az európai színvonalat. Ha valóban így van, akkor kötelességünk erre mások figyelmét is felhívni - eredményeinket a többi művészeti ághoz hasonlóan ki kell vinni bemutatni, megméretni. Ha valakiből Magyarországon "sztár" lett - ne szégyelljük ezt a szót -, miért ne kaphatna tapsot más országokban is tehetségéért, munkájáért? A MIDEM kitűnő és nem akármilyen szintű alkalom volt, hogy üzenetet vigyünk - így élünk, így és erről énekelünk. Az Omega több éves nyugat-európai pályafutása alatt kiderült: magyarnak lenni nem kuriózum többé. Egyenrangúak vagyunk, és e ténynek kulturális tevékenységünkben is tükröződnie kell. Tény, hogy a pop- és rockzene nem nálunk született. Behunyt szemmel és becsukott füllel - figyelmen kívül hagyva a környező kultúrák vívmányait és hatásait - azonban lehetetlen lett volna a műfajt meghonosítani, és még ma is akad tanulni, ellesni való. A XX. század első felének magyar költészete ugyanígy figyelemmel kísérte Európa költészetét és abból próbált sajátosat, egyénit leszűrni - Ady Endre a példa, hogy felelősséggel. Ahhoz, hogy megtaláljuk a helyünket a világ új zenei áramlataiban, térérzék kell, tájékozottság, széles-látás - ezt szolgálják a gyarapodó külföldi vendégszereplések. Munkánk a szocialista kultúra eredménye és része és megfelelően felvértezett ahhoz, hogy a jót elfogadja, a károsat visszautasítsa. Az eredetiség és a tisztaság tehát korántsem külföldön dől el. Nem esik folt a becsületen pusztán amiatt, mert a műfaj itthon és külföldön felhasználja a nemzetközi szórakoztató ipar üzleti játékszabályait, amennyiben azok nem sértik a mi szokásainkat. A kultúrával foglalkozó intézmények tevékenységeinek összehangolása akkor sem próbálja becsapni a lemezvásárlót, tévénézőt, koncertlátogatót és újságolvasót, ha egyik előadót a másik hátrányára helyezi előtérbe. "Rossz árut" ezen a területen sem lehet eladni, mert a közönség a silánytól elfordul hamar - a szerencsétől eltekintve az igaz tehetségek mindenütt nyilvánossághoz jutnak.

- Említetted, hogy azok a stílusok, amelyeket a magyar együttesek követnek - a blues, a rock, a pop, a funky és a diszkó - nem Magyarországon születtek. Az új-keletű hozzászólások egyik sarkalatos pontja az eredetiség számonkérése. Szó eshet-e egyáltalán a fentiek figyelembe vételével erről?

- Ebben a műfajban csak az az érdekes, ami új hangon szól, bármilyen kopírozott "hozott anyag", rögtön, vagy legalábbis nagyon gyorsan érdektelenségbe fullad. Kizárólag az önálló kezdeményezésnek engednek teret a világon. A zene nem ismer határokat: szól a kodályi mondás. És hozzátenném; országhatárokat. Ha valami értékes, érdekes és maradandó, mindegy, hogy milyen földrajzi szélességen jön létre. Lényegtelen, hogy az alkotó hol született, az a fontos, hogyan és mit mond. A műfaj külföldi és hazai kifejlődése szinte egy időben történt - csupán a külföldiek előbb és jobban kerültek reflektorfénybe. Mi - egy-két kezdeti évtől eltekintve - sohasem majmoltunk egy másik áramlatot, hanem az adott körülmények között próbáltuk megfogalmazni és kifejezni, bebizonyítani a magunk igazát. A magyar pop- és rockzene eredeti volt az induláskor és az is maradt. Természetesen mindig idomult a szórakoztatás divatjaihoz, de miért baj ez? Ne felejtsük el egy pillanatra sem: a mi zenénk összességében a tömegek szórakoztatását szolgálja, ám éppen ez teszi lehetővé, hogy egyes képviselői a művészek rangjára emelkedjenek.

- Tehát nem feladata, hogy társadalomkritikát mondjon?

- A társadalomkritikát gyakorta összetévesztik az álpolitizálással, a ködös és megalapozatlan filozófiák terjesztésével, az avantgarde-nak hitt üres odamondogatással. Csupán kivételes tehetségű és érett szövegíró és muzsikustársaink képesek rá, hogy közéletünk - és ne társadalmunk - hibáira, visszásságaira hívják fel a figyelmet. Az Omega a maga módján néha meg is teszi ezt - például a Könyvelő álmában, vagy az új lemezen az Arcnélküli emberben. De bizonyos vagyok benne, hogy a műfajnak nem ez a fő feladata. Sokkal inkább a hétköznapi gondok feloldása, a mindennapi értelmes, a szükségszerű munka utáni kikapcsolódás, a fantázia megmozgatása, az egyszerű érzelmek megszólaltatása - egyszóval ahogy már mondtam, a szórakoztatás.

- A közízlés kielégítése sokak szemében szálka - az előbbre-vivés, a megújhodás igényét kérik számon. Érheti-e vád a magyar pop- és rockzenét, mert tetszeni akar a közönségnek?

- A pop- és rockzene tömegkultúra - márpedig létezik-e tömegkultúra tömegek nélkül? És nem hiszek azokban a művészetekben, amelyek a közönség hozzá nem értését hirdetik, és valamilyen önmaguk alkotta szferikus magasságban járnak. Művészet az én megítélésem szerint csak akkor létezik, ha - könnyűzenéről beszélünk - olyan közel van a hallgatósághoz, hogy mindenki érti, ha hordoz magában egy valós szépségideált, de ugyanakkor harmóniáiban, dalszövegeiben és hangszereléseiben elgondolkoztat, kimondja mindazt, amire mindenki gondol, csak nem tudja megfogalmazni. Aki ennél előbbre megy, az éppen attól a közegtől távolodik el, amely létrehozta és útvesztőbe kerül. És még egy: mai stílusokról ma vitatkozni lehet - ítéletet mondani nehéz, kockázatos. Az értékeket csakis a jövő, az egész ismeretében lehet megítélni. Úgy, ahogy ma világosan látjuk az 1964-70 közötti évek stílusváltásait és azokra magyarázatot is tudunk adni.

- A megújhodás feltétele az újak friss kifejezésformája - vagyis az utánpótlás. Elegendőnek vagy szegényesnek érzed ezt idehaza?

- Szaporodik a szakszerűtlen hozzászólások száma. Vannak, akik úgy érzik, hogy a szakmában páran és a "nagymenők" elveszik a levegőt a feltörekvőektől, és saját pozíciójukat féltve kiszorítják őket a versenyből. A friss szelet kérők trónfosztásokat követelnek. A hazai mezőnyben nemcsak kiadó szék - egész padsorok vannak. A lehetőségeket bizonyítja, hogy minden olyan együttes, amely az elmúlt években jelentkezett, szóhoz jutott, sőt a legnépszerűbbek közé kerülhetett. Hogy az elfogadottság kevés-e vagy elegendő, erről lehetne vitatkozni, szerintem arányban van a felmutatott értékekkel. A "nagymenőket" sajnos nem fenyegeti elegendő konkurencia - sem idehaza, sem külföldön.

- Visszatérve beszélgetésünk kezdetére: mi a MIDEM és a hasonló külföldi utazások fő jelentősége?

- A különböző nyelven beszélő, eltérően gondolkodókat a zenével közelebb lehet hozni egymáshoz. Az Omega külföldi sikerei nyomán sokan böngészik a hazánkba jövő vonatok menetrendjét, sokan forgatják az autó kormányát Magyarország felé, egyre többen érdeklődnek, hogyan élnek nálunk a fiatalok; keresik a társművészetek, az irodalom, a film és a színház alkotásait. És természetesen kíváncsiak más előadókra, együttesekre. A magyar pop- és rockzene is egyfajta híd lehet a különböző - itt fogalmazzunk úgy, hogy - ízlésvilág között, és a MIDEM mindenképpen hídfőnek számít.

Bálint Péter - Megjelent a Pesti Műsor 1979. január 31-i számában

www.rockmuzeum.ini.hu



 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Rockmúzeum
· Szerkesztette: bcsaba


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Rockmúzeum:
Edda művek: Ez nem herkentyű, ez Hammond!


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.51 Seconds